Skutberget rymmer både sagor och friluftsliv

Miljöpartiet Karlstad gillar Skutberget – där Vänerhavet möter Sörmons ljusa skogar har Karlstads kommun under lång tid sökt efter en temapark som passar barnfamiljer, samtidigt som Skutbergets unika värden varsamt hanteras och utvecklas.
När Muminprojektet kom på tal var Miljöpartiet Karlstad försiktigt positiva till att ta fram en detaljplan för att se hur det skulle kunna passa in i området. Vi stödde kravet på ett visionsarbete för att utveckla övriga delar av området – med en skyndsam behandling av vår gamla idé om kommunalt naturreservatsskydd.

Parallellt med denna hållning har vi inväntat fördjupat kunskapsunderlag för att kunna låta medlemmarna ta ställning till detaljplanen utifrån fakta. Därför har vi väntat med slutligt ställningstagande tills detaljplan och visionsarbete är ute på samråd – så vi vet vad vi har att ta ställning till.

Det är en svår och komplex fråga, Miljöpartiets medlemmar har olika åsikter. Efter en demokratisk process där alla medlemmar fått yttra sig och rösta beslöts att säga ja till förslaget om detaljplan för temapark med tillägg att badviken görs tillgänglig både för besökare till temaparken och för övriga besökare på skutbergsområdet.

Vid mötet fanns också en betydande minoritet som hade avvikande åsikt och ville säga nej till förslaget om en temapark på området. Miljöpartiet i Karlstad har en lång tradition av medlemsdemokrati. Att sådana här frågor beslutas på medlemsmöten är inte ovanligt för partiet.

– Det är någonting vi är stolta över och som vi ser som positivt. Demokrati ska få ta plats och innebär att vi som företrädare för partiet under vänskapliga former får argumentera för och emot i sakfrågan, säger Per-Inge Lidén, språkrör för Miljöpartiet Karlstad.

– Vi ser att inriktningen är bra – att lära barn gilla läsning, berättelser och natur. Skogen bevaras och parkeringsplatsen förläggs norr om området som används idag. Vi anser dock att området för temaparken sträcker sig något för långt söderut – vi vill dra gränsen strax norr om den vik med sandstrand som finns på östsidan, säger Per-Inge Lidén.

Miljöpartiet vill fortsätta utveckla den goda gröna staden genom att säkra flera naturreservat i kommunen. Bland annat vid Skutberget, I2-skogen, Tyrskogen, Trollkoneberget, Alstersnäset, Ölmans ravinskogar och delar av Jäverön. Naturtyper som är viktiga för biologisk mångfald ska vi kunna lita på, liksom viktiga natur-, kultur- och friluftsmiljöer som är till glädje för människor.