Stoppa mäns våld mot kvinnor

Innan en kvinna har mördats av sin (ex)man har det funnits många missade tillfällen att agera. Därför har Miljöpartiet och Socialdemokraterna i regeringen tagit fram ett gediget åtgärdspaket med 40 punkter för att sätta stopp för de män som utövar våld mot kvinnor.
Kvinno- och tjejjourerna går längst fram i denna kamp. Deras arbete är inte bara centralt för att ge stöd och hjälp, de är även de utsattas megafon till oss politiker. Vi måste ge dem långsiktiga förutsättningar för sitt viktiga arbete. Men för att få slut på våldet måste alla aktörer i samhället göra sitt, från det förebyggande till eftervåldet.

Mäns våld mot kvinnor börjar med killars våld mot tjejer. Det förebyggande arbetet måste därför börja redan i förskolan. Pojkars våld mot flickor måste sluta bortförklaras med att “pojkar är pojkar”. Kärlek börjar inte med bråk.

När unga tjejer frågar om de måste gå med på strypsex måste vuxenvärlden ta den våldsamma porrens effekter på unga på allvar. När gubbar köper “sex” av barn ska det klassas som våldtäkt. Det finns inget som heter “barnporr”, vi måste börja kalla det för vad det är: dokumenterade sexuella övergrepp mot barn.

Ingen ska behöva välja mellan hemlöshet och att flytta tillbaka till en förövare. Mammor ska inte förlora vårdnaden för att de vill skydda ett ångestfyllt barn från en våldsam partner. Inget barn ska mot sin vilja tvingas bo med någon som har utsatt barnet för brott. Polisen ska tillsäkras resurser att utreda brott i nära relationer och lagstiftningen måste bli skarpare vid kvinnofridskränkning.

Mäns handel med kvinnors kroppar måste få ett slut. Straffen måste skärpas.

Detta och mycket mer adresserar vi i vårt åtgärdspaket. Vi måste göra allt.

Robert Halvarsson

Monika Bubholz

Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad

Debattartikeln finns också att läsa på VF på den här länken.