Utspridda stängningstider kan ge en lugnare stad

Christian Norlin (S) med flera skriver i VF 13/3 att socialnämndens beslut om att ge krogar möjlighet att förlänga öppettiderna med en timma var ett beslut som skulle kunna motverka syftet om ett tryggare nattliv i Karlstad. Jag delar den åsikten.

Miljöpartiet har under lång tid hävdat det medlemsmötesbeslut vi har att krogarnas öppettider räcker som de är idag. Men när fem partier styr en kommun tillsamman är det som att vara del av en familj. Ibland får man kompromissa och gå med på att göra som andra i familjen tycker. Så är det för alla fem partierna – och det förstår nog alla Karlstadsbor. Miljöpartiet har mötts av mycket generositet genom årens lopp av de andra partierna i vår koalition och inför denna mandatperiod fick vi gå med på att pröva det här under en period. Så nu gör vi det. Och man vet aldrig. Vi kan ju ha fel – det har väl hänt förr.

De som vill låta krogar på försök ansöka om förlängda öppettider anför också goda argument.

Många städer av jämförbar storlek har infört möjlighet till generösare öppettider. Karlstad kanske inte ska vara något puritanskt undantag. I städer som Visby, Borås, Kalmar och Växjö lär det också lett till ett lugnare nattliv. Att några restauranger stänger 01, andra 02 och några med danstillstånd 03 gör att hemgångstiden sprids ut och mindre bråk uppstår på vägen hem. Att folk umgås i krogmiljö med utbildad personal är bättre än efterfester bortom kontroll av myndigheter och personal. Krogpersonal är idag välutbildad och vet när någon bör nekas att köpa en öl till – så är det inte på den privata efterfesten. På krogen blandas olika åldrar och vi får genom det här fler vuxna såväl inne på restaurangen som ute på stan. Syftet är att skapa en tryggare stad – för olika åldrar.

Vi gör nu det här som en tidsbestämd prövoperiod som ska utvärderas noggrant. Vi kommer kräva ordningsvakter vid alla restauranger som väljer att ansöka om att få ha öppet senare än klockan 01. Tillsammans med välutbildad personal, uppmärksamma ordningsvakter och goda kontakter mellan näringen, alkoholanläggare och polis tror vi det finns goda möjligheter att prövotiden kan förlöpa på ett bra sätt.

Per-Inge Lidén
Ordförande (MP) Arbetsmarknads- och socialnämnden