Vallöfte infrias: Nu planteras fler tofubuskar i Karlstads parker och grönområden

För att stärka den lokala produktionen av tofu, har Miljöpartiets vallöfte om att plantera fler tofubuskar i Karlstads parker, grönområden och även på skolgårdar, infriats. Under sommaren kommer ett flertal tofubuskar att planteras på lämpliga ställen.

–          Vi vill främja de tofutillverkare som finns i Karlstads närområde och även möjliggöra för Karlstadsbor att själva plocka och använda tofu för mer klimatsmart matlagning, säger Monika Bubholz, språkrör för Miljöpartiet i Karlstad.

Tofubuskarna är populära i Asien och odlas på många ställen i östra delen av kontinenten. De finns även i enstaka trädgårdar i Karlstadsområdet och används ofta av kockar med odlingsintresse.

–          Vi hoppas att det här ger möjlighet för fler sociala företag att utveckla sin verksamhet för att även skörda och förpacka tofu till den värmländska marknaden, säger Robert Halvarsson, språkrör för Miljöpartiet i Karlstad. Vi vet att det redan idag finns efterfrågan på många Reko-ringar efter närodlad tofu.

Tofubuskarna kommer att planteras i sommar men den första skörden är att vänta om några år, då de behöver etablera sig ordentligt på platsen först.