Vårt politiska handlingsprogram 2022-2026

Miljöpartiet i Karlstads viktigaste prioriteringar inför nästa mandatperiod är:

● bevara Karlstads rika natur och gröna områden för friluftsliv, biologisk mångfald och folkhälsa,
● öka budgeten med minst 100 miljoner särskilt riktad till skolan och förskolan så att fler lärare kan anställas och att alla barn tidigt kan få stöd utifrån sina behov,
● Karlstad ska vara ledande i landet på hållbar konsumtion,
● Karlstads invånare ska kunna bibehålla sin livskvalitet även på ålderns höst och de som arbetar med äldre ska ha hållbara arbetstider och god arbetsmiljö.

Karlstads kommun är en central aktör för att bidra till en bättre värld, både lokalt här i Karlstad, men även globalt. För att kraftigt öka ambitionerna inom miljö och klimat är det viktigt att varje beslut som påverkar vår klimatbelastning ska prövas mot målen i Parisavtalet, och att de bidrar till att nära-noll utsläpp av växthusgaser nås så fort som det behövs.

Vår framtida bild av Karlstad är ett samhälle där alla människor har samma goda förutsättningar att må bra och förverkliga sina drömmar. Karlstad ska vara den bästa platsen för barn att växa upp på, och deras livskvalitet ska stå i centrum. Miljöpartiets kommunpolitiska handlingsprogram för 2022-2026 visar vägen som tar oss dit.