Veteranbilar har en plats även i framtiden

i i Miljöpartiet driver på för att omställningen till framförallt elbilar ska gå snabbare, men de veteranbilar som inte kan köras på icke-fossila drivmedel ska fortsatt möjlighet att tanka de bränslen som motorn är byggd för, skriver Monika Bubholz (MP) i en avslutande replik på moderaten Marléne Lund Kopparklints inlägg.

I några debattartiklar har Marléne Lund Kopparklint (M) och jag debatterat hur veteranbilar ska kunna användas när vi ställer om till ett fossilfritt samhälle. Debatten är viktig för i omställningen till ett hållbart samhälle behöver alla känna sig delaktiga och att deras vardag och engagemang är betydelsefullt. Jag är väldigt glad över att Lund Kopparklint har en mer ödmjuk retorik i sitt senaste svar, även om hon framför flera felaktigheter, men hon adresserar flera viktiga aspekter för veteranbilsälskare och bärare av det rörliga kulturarvet som jag gärna vill svara på.

Det stämmer att Miljöpartiet vill ha ett stopp för användningen av fossila bränslen. Vi behöver göra oss oberoende av världsmarknadspriser på olja som dikteras av Ryssland och Saudiarabien. Det leder till höga priser som är väldigt svåra att påverka för oss i Värmland. Att det dessutom leder till stora utsläpp av koldioxid är mycket problematiskt.

Istället driver Miljöpartiet att omställningen till framförallt elbilar måste gå snabbare. Vi vill att det inom bara några år ska komma ut många prisvärda elbilar på begagnatmarknaden så att alla vi som hellre köper begagnade bilar har möjlighet att skaffa en elbil. Då blir kostnaden cirka 2-3 kr per mil om man laddar hemma och därmed betydligt billigare än dagens nyckfulla bensin- och dieselpriser.

Vi tycker att det är en väldigt viktig satsning för att man ska ha rimliga transportkostnader även när man bor på landsbygden och är beroende av bilen i sin vardag. Genom att föreslå ett stopp för nybilsförsäljningen för diesel- och bensinbilar till 2025 får bilindustrin en tydlig signal om att det verkligen är dags att fokusera på bra och billiga elbilar.

Dessutom kommer begagnatmarknaden några år senare få ett mycket större utbud av prisvärda elbilar som kan komma fler till del. Jag hoppas att även Moderaterna, Lund Kopparklints parti, står bakom en snabb elektrifiering av den svenska bilflottan.

När det gäller veteranbilar så tänker vi i Miljöpartiet att de kan fortsätta köras även efter att fossila bränslen har fasats ut i samhället. De veteranbilar som inte kan köras på icke-fossila drivmedel ska fortsatt möjlighet att tanka de bränslen som motorn är byggd för. Jag är själv en varm förespråkare av att bevara vår kulturmiljö och förstärka vår kännedom om kulturarvet, särskilt här i Värmland. Veteranbilar och det rörliga kulturarvet har en viktig roll och är ett stort intresse hos många.

Jag tycker samtidigt att vi kan inspireras av många spännande saker som händer inom detta område. I Storbritannien, där det rörliga kulturarvet är en stor rörelse, konverterar många sina veteranbilar till eldrift. Det pågår också en hel del utveckling kring fossilfri syntetisk bensin och biobensin av skogsavfall som kan vara möjlig att använda i veteranbilar.

Men om man fortsatt inte vill konvertera sin veteranbil till fossilfri drift eller välja fossilfria bränslen så tycker Miljöpartiet att det ska vara möjligt att köra på den bensin eller diesel som finns idag. På samma sätt som vi tycker att veteranbilar ska vara undantagna i miljözoner så kan de i framtiden köra på vanlig bensin eller diesel, just eftersom det är av kulturhistoriskt värde att dessa bilar fortsatt kan användas.

Monika Bubholz, språkrör för Miljöpartiet de gröna i Karlstad

Artikeln publicerades i VF den 17 oktober 2021.

Dela och diskutera sidan med dina vänner

Starta ett politiskt samtal, vår demokrati mår bra av det!

Kopiera länk: