Vi behöver prata mer om blommor och bin

Vi behöver prata mer om blommor och bin i våra trädgårdar, parker skogar och ängar.
Det är tack vare bin och andra pollinerare som kan vi äta goda plommon och äpplen. Ju oftare ett bi besöker en äppelblomma, till exempel, desto fler kärnor blir det i äpplets kärnhus och därigenom blir äpplet större. Rent krasst kan man säga att pollinerarna är viktiga för jordbrukets lönsamhet. Det blir större skördar, helt enkelt, om pollinerare får göra sitt jobb och flyga från blomma till blomma och sprida det pollen som fastnar på kroppen.

Vi behöver prata mer om blommor också. Bin och andra pollinerare behöver mat inte bara när äpplena eller plommonen blommar, utan hela tiden från mars till oktober. Stora ytor med en och samma gröda gör det svårt för bina att hitta mat när just den grödan inte blommar. En varierad blomsterprakt där olika växter blommar vid olika tidpunkter är perfekt för våra pollinerare. Att växterna ska vara obesprutade, behövs väl knappast nämnas…

Miljöpartiet och det blågröna styret i Karlstad har tagit initiativ till att stärka pollinatörers livsvillkor i Karlstad. Vi behöver se till att bin och andra pollinerare har mat och boplatser.
Det kan innebära att gräsytor blir blomsterängar, att insektshotell eller andra boplatser för pollinatörerna ställs i ordning och även att vi karlstadsbor lär oss mer om hur vi kan göra för att hjälpa våra viktiga pollinatörer.

Idag är det den biologiska mångfaldens dag och ett tillfälle att prata mer om blommor och bin. Och inte bara prata. Varför inte göra också? Till exempel plantera en lavendelbuske på balkongen eller i trädgården. Det blir god mat för bin och fjärilar och samtidigt en vacker plats för oss att fästa ögonen på.

Monika Bubholz

Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad

Debattartikeln publicerades i VF den 22 maj 2020.