Vi folkomröstar inte om mänskliga rättigheter

Signaturen ”Ickereligiösa tjejen” anser att vi inte ska tillåta Islamiska Kulturföreningen att bygga och bekosta en moské i Karlstad utan en folkomröstning. Vi tycker inte lika.
I FN:s deklaration om mänskliga rättigheter står det om religions- och tankefrihet att ”Denna rätt innefattar frihet att byta religion, och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.” Artikel 18.

Vi har en stor grupp Karlstadsbor som tillfrågat kommunen om vägledning i sitt arbete med att hitta mark för att bygga en mötesplats för kulturell och religiös verksamhet. De vill bygga och bekosta en moské själva. Vi har försökt hjälpa föreningen att hitta olika tänkbara lösningar. En av de platser föreningen och vi sett som möjlig är den plats på Rud som nu diskuteras.

Med anledning av det skrev kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M) och kommundirektören Ulf Nykvist ett brev till Svenska Kyrkan som äger marken. I brevet ställs frågan om det är möjligt för dem att gå in i en dialog med Islamiska kulturföreningen om försäljning av mark. Vi får se hur det går i den dialogen, det är upp till de två parterna.

Slutligen frågar insändaren om vilken värld jag personligen lever i. Ja, jag lever i Karlstad som är en kommun bestående av människor med olika ursprung, livsåskådning, kön och sexualitet vilket jag ser som en tillgång som vi ska vårda.

Men en sak är viktig. Det finns inget vi och dom. Alla som bor i vår kommun är Karlstadsbor och har samma rättigheter och skyldigheter. Och en rättighet är friheten att fritt välja och utöva sin livsåskådning eller religion.

Per-Inge Lidén

Ordförande (MP) kultur- och fritidsnämnden