Vi vill bygga en klimatkommun i framkant

Vi gör stora ansträngningar och skjuter till pengar för att minska Karlstad kommuns klimatpåverkan och placera kommunen i framkant i hållbarhetsarbetet, skriver företrädarna för det blågröna styret i en debattartikel i VF.
Sedan 2019 har Karlstads kommun en klimatbudget som tar fasta på hur kommunen ska kunna minska sin klimatpåverkan och bidra till att nå Parisavtal och nationella mål inom området. Karlstads kommun ska vara i framkant i hållbarhetsarbetet, därför valde vi i det blågröna styret i Karlstads kommun att skjuta till extra 50 miljoner fördelade på två år för investeringar som tydligt minskar kommunens klimatpåverkan.

Under 2022 kommer därför klimatinvesteringar för 25 miljoner kronor att genomföras. Det handlar om konkreta insatser som gör skillnad. Därför ska gamla ventilationssystem bytas ut till mer energieffektiva och komforthöjande system, belysning på skolor och i våra utemiljöer ska bytas ut till mer energieffektiva varianter, solceller sättas upp på Kroppkärrsskolan, Skattkärrsskolan, Stockfallets skola, Färjestads ridskola, Örsholmens gård och Tingvalla isstadion.

Därtill ska träbyggnation användas i Stockfallets skola, fasadtegel från fastigheter som rivs återanvändas vid nya byggnationer och så kallad klimatsmart betong användas när skolor, idrottshallar och andra kommunala fastigheter byggs.

För 2023 pågår arbetet just nu med att identifiera vilka ytterligare investeringar som är mest klimatsmarta att göra för kommunen. Förutom att det innebär att våra anställda får möjlighet att lyfta fram goda förslag som de ser skulle göra skillnad ur klimatsynpunkt, så innebär arbetet med att bedöma förslagens möjlighet att minska utsläppen en läroprocess för att förstå vilka åtgärder som faktiskt ger stor effekt på klimatutsläppen.

Detta arbete innebär konkreta insatser och investeringar som både är miljökloka och ekonomiskt förnuftiga. Förutom att minska klimatutsläppen så innebär investeringarna en ekonomisk vinst redan efter ett år, då bland annat energibehovet sjunker betydligt för kommunen. Trots att investeringarna medför en amorterings- och räntekostnad, så ger de alltså redan efter ett år minskade utgifter för kommunen. I slutändan gynnar detta arbete Karlstadsborna. Goda miljöåtgärder och bra kommunal ekonomi går hand i hand.

För att få till ett fossilfritt och klimatneutralt Karlstad arbetar vi i politiken inte bara genom att sätta och följa upp mål. Vi ger dessutom resurser för att möjliggöra skillnad i de olika förvaltningarnas verksamhet och förutsättningar för att kunna bidra och vara en del av klimatomställningen.

Vi vet att mycket mer behöver göras och kommer att arbeta vidare för att ta fler steg. Och varje steg ska vara konkret, synlig i verkligheten och bidra till positiva effekter för våra medborgare.

Det blågröna styret har en framtidsorienterad och positiv syn på våra möjligheter att skapa konkreta förändringar när det kommer till klimatutmaningen. Vi vet att god politik och engagerade medborgare kan göra skillnad. Under 2022 kommer därför vi fortsätta att driva detta viktiga arbete framåt.

För det blågröna styret,

Per-Samuel Nisser (M)

Frida Pettersson (C)

Monika Bubholz (MP)

Niklas Wikström (L)

Erik Nilsson (KD)

Artikeln publicerades i VF den 21 januari 2022 och kan även läsas här.