C, S OCH MP: ”MAJORITETEN MINSKAR VALFRIHETEN FÖR LIDINGÖS FAMILJER”

Den politiska majoriteten på Lidingö har beslutat att ta bort den öppna verksamheten på fritidsklubbarna i de kommunal grundskolorna. Det minskar valfriheten för Lidingös familjer. Barn från familjer med sämre ekonomi risker också att uteslutas då avgifterna ökar drastiskt. Vi tre partier vill istället att den öppna verksamheten ska utökas till alla grundskolor. Det skriver Patrik Sandström, gruppledare för MP Lidingö och ledamot i utbildningsnämnden i en debattartikel i Lidingö Nyheter tillsammans med Lotta Morger (C), ledamot i utbildningsnämnden och Therese Greci Larson (S), ledamot i utbildningsnämnden.

Fritidsverksamheten på grundskolorna är en viktigt verksamhet. Barnen kan umgås efter skoldagen, äta något, göra läxor eller delta i stimulerande aktiviteter i en trygg miljö med närvarande och engagerade pedagoger. Det är både bra för skolresultaten och är en del i det förebyggande arbetet mot utanförskap och vad det kan leda till i form av ensamhet, exkludering, droganvändning och att hamna i “fel sällskap”.

Den öppna klubbverksamheten erbjuder ett bra alternativ för familjer som inte har behov av, eller råd med, den mycket dyrare ordinarie verksamheten alla dagar i veckan och under skollov. När möjligheten tas bort är vi oroliga för att barn ska hamna utanför. Beslutet påverkar inte bara barn idag, utan tar bort möjligheten för alla Lidingös familjer i framtiden.

Som skäl anger majoriteten att det underlättar för skolans administration, att höjda avgifter ger mer pengar till verksamheten och att det blir lika för alla skolor. Vi tycker inte att det är tillräckliga argument. Det har inte gjorts någon utredning av vilka konsekvenser beslutet får för de familjer och barn som berörs, nu och i framtiden.

Kostnaderna för första barnet kommer att öka från 2100 kronor per år för den öppna verksamheten, till 11 832 kronor per år för den ordinarie. För en del familjer är det svårt att betala en sån stor höjning – även om det blir billigare för ytterligare barn. Majoriteten hänvisar dem till att ansöka om reducerad avgift.

Vi vill att den öppna fritidsverksamheten ska finnas kvar som ett alternativ med nuvarande lägre avgifter för Lidingös familjer. Staden ska ge de resurser som behövs för en bra verksamhet. Istället för att lägga ned verksamheten vill vi att den ska utvidgas till samtliga Lidingös kommunala grundskolor. Då får vi både ökad valfrihet, likvärdighet och trygghet för Lidingös familjer och barn.

Lotta Morger (C), ledamot i utbildningsnämnden
Therese Greci Larson (S), ledamot i utbildningsnämnden