Lidingös partier överens om kollektivtrafiken

Lidingö kollektivtrafik behöver utvecklas, inte avvecklas. Det är alla partier i Lidingös kommunstyrelse överens om.

Miljöpartiet har tillsammans med de andra partierna skrivit ett gemensamt yttrande till SL där staden kritiserar att stadens enda tvär­förbin­del­se, busslinjen 233 mellan Rudboda och Larsberg föreslås bli nedlagd.

– Som oppositionsråd är jag glad över att partierna kan komma överens i en så viktig fråga för Lidingöborna. Att alla partier står bakom att Lidingöbanan ska gå via Lidingö centrum, något vi drivit i många år, är också glädjande. Lidingö ska utvecklas klimatsmart, säger Patrik Sandström, Miljöpartiet.

Partierna är också överens om att båttrafiken behöver utvecklas och att SL behöver ta mer sociala hänsyn när de planerar trafiken. Alla är också överens om att Ropsten behöver utvecklas med smidig trafiklösning för tunnelbana, Lidingöbanan, gång, cykel och landfäste för den nya bron.

Läs mer här.