Miljöpartiet i Lidingö debatterar

Bygg fler bostäder, annars är Lidingö dömt att bli en sovstad. Det var budskapet när Miljöpartiets gruppledare deltog i Lidingö Näringslivs debatt.

Under två timmar debatterade öns nio partier kommunikationerna på ön, på intitiativ av arrangören Lidingö Näringsliv. Från Miljöpartiet deltog gruppledaren Sofia Hallström och berättade om vår politik för åhörarna.

Miljöpartiet vill prioritera hållbart resande: gång, cykel och kollektivtrafik. Vi vill att ön ska ha bättre tvärförbindelser med buss och att Lidingöbanan dras om för att gå via centrum och kopplas ihop med Spårväg City. Båtförbindelserna bör förbättras, liksom cyklisternas förutsättningar och vi vill se en stombuss gå till norra delen av ön. Vidare bör nya lösninga utredas för att förbättra resanet, så som linbana över till Nacka, cykelhiss i Torsvik och förarlösa små bussar som drivs på el.

Men, som Sofia Hallström framhävde, det måste byggas mer på Lidingö om vi ska få ett bra befolkningsunderlag för kollektivtrafiken.

– Lidingö ska inte bli en sovstad.