MP: Lidingö kan göra skillnad i miljö-och klimatarbetet, om viljan finns

Sveriges största och mest etablerade ranking av kommunernas miljöarbete för 2020 presenterades nyligen. Lidingö stad har på två år rasat från plats 32 till 184 och hamnar i den absoluta botten i Stockholms län. Det är alarmerande i en tid när klimathotet, miljöförstöringen och resursbristen är på allvar, skriver Patrik Sandström, oppositionsråd på Lidingö (MP), i Lidingö Nyheter.

I en tid av globala klimatförändringar och storskalig påverkan på jordens natur och djurliv, spelar det någon roll vad vi gör på Lidingö? Faktum är att miljöproblemen i hög grad härrör från lokala aktiviteter och att Sveriges kommuner har en nyckelroll som problemlösare och politisk kraft för hållbar utveckling. Det är på kommunnivå som mycket av den konkreta förändringen måste omsättas i handling.

Men det är dystert att vara Lidingöbo och miljövän. Nyligen presenterades den största och mest etablerade miljörankingen av Sveriges kommuner. Den grundar sig på statistik från bland annat Statistiska Centralbyrån, Naturvårdsverket och Vattenmyndigheten, och mäter tunga saker som klimatutsläpp, avfallsmängd, livsmedelsstrategi för minskad klimatpåverkan, arbete mot skadliga kemikalier, och skydd av natur.

Lidingö ligger i den absoluta botten: på plats 42 av 46 för storstäder/storstadsnära kommuner, och plats 23 av 26 av länets kommuner. Utsläppen av växthusgaser ökar näst mest i hela landet och staden gör ingen analys av sin klimatpåverkan i budgeten. Den har inga program för hållbart byggande, trafik eller upphandling. Ingen plan för att få bort farliga kemikalier i verksamheterna. Det saknas ett systematiskt arbete i beslutsprocesserna för att väga in värdet av de livsuppehållande tjänster som naturen producerar.

Lidingös eget miljöbokslut visar att av 40 indikatorer så hade endast 8 målvärden uppfyllts. Kommunen når inte ens upp till sina egna lågt ställda mål. Att kommunstyrelsens ordförande, Daniel Källenfors (M), hävdar att den nya ”rankingen inte ger en rättvis bild av Lidingös miljöarbete, utan fokuserar på fel saker” vittnar om faktaresistens.

Lidingös omoderna miljöarbete är alarmerande i en tid när klimathotet, miljöförstöringen och resursbristen är på allvar. Miljöpartiet vill göra Lidingö till en kommun som går i takt med sin tid och lämnar sitt bidrag för att våra barn och barnbarn inte ska riskera att stå inför en klimatkatastrof. Det är dags att lägga om kursen.

Läs artikeln här.