MP: Utveckla cykelstråken – cykeln ska vara ett attraktivt val för Lidingöborna!

Majoriteten har tidigare dragit in saltsopningen utan konsekvensanalys och nu är staden på väg att skicka in ett negativt svar på regionens cykelplan. I oppositionen är vi oroade när majoriteten prioriterar bort cykel. Det skriver Miljöpartiets Jarmo Kukka tillsammans med Fredrik Wesslund (C) och Kenneth Larsson (S) i en debattartikel i Lidingö Nyheter (9/3, 2021).

Majoriteten har själva beslutat en trafikpolicy som säger att Lidingö ska ha ett tillgängligt och framkomligt trafiksystem för samtliga trafikslag och att trafiksäkerheten ska vara fortsatt hög för samtliga transportsätt. Utifrån hur majoriteten agerar tycks cykel inte inkluderas i samtliga transportsätt.

Istället för att bejaka regionens mål och ambition om 20 procent cykelandel bromsar majoriteten. De ”trendspanar” om att målet nås först om 207 år (!). De väljer att titta i backspegeln hur cykelandelen utvecklats historiskt och kallar planens mål oseriös. Om det är något som är oseriöst så är det att som majoriteten kalla en cykelplanen som tagits fram av regionen i samarbete med kommunerna och utifrån forskning för ”inte särskilt seriös”.

Utvecklingen går framåt med elcyklar, sparkcyklar, transportcyklar och ökad förståelse för cykelns potential för folkhälsan. Med utbyggd båtpendling ökar dessutom potentialen för kombinationsresor med cykel och båt. 75 % av Lidingöborna kan nå jobbet på under 30 min med cykel.

Vi i oppositionen lämnade ett eget förslag till stadens yttrande över remissen där vi lyfte fram vikten av att utveckla våra två regionala cykelstråk på Lidingö med god framkomlighet året runt. Utveckling helt i linje med stadsmiljöavtalet! Vi vill ha starka kopplingar med Ropsten, Lidingö Centrum och med båt mot omgivande skärgårdskommuner.

En positiv följd av ökad cykelandel som majoriteten borde inse värdet av är ökad framkomlighet och mindre trängsel på vägarna då andel fordonstrafik minskar.

Vi uppmanar majoriteten att samarbeta med oppositionen och ändra stadens svar till regionen. Släpp blicken från backspegeln och bidra istället för att cykeln ska bli ett än mer attraktivt val för Lidingöborna framåt.

Fredrik Wesslund (C), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden
Jarmo Kukko (MP), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden