Reformer för en mer jämlik skola

Häromdagen presenterades regeringens reformer för en mer jämlik skola.

En grundläggande tanke med det svenska skolsystemet är att alla elever i hela landet ska ha lika möjlighet till en bra utbildning, oavsett vilka föräldrar de har. Så är det tyvärr inte idag, inte heller på Lidingö.

Därför gjorde Miljöpartiet med utbildningsminister Gustav Fridolin stora satsningar under förra mandatperioden på att återupprätta jämlikheten i skolan. 31 000 fler anställdes, lärarlönerna höjdes och experter och profession i Skolkommissionen fick lägga fram de förslag som behövs för att uppnå en jämlik skola. Nu fortsätter arbetet med att förverkliga de förslagen.

En förutsättning för en jämlik skola är att resurserna fördelas efter elevernas behov. Skolor med tuffare förutsättningar behöver helt enkelt mer resurser. Vi kommer därför stärka det statliga stödet för likvärdighet, de så kallade Fridolinpengarna, med 4,9 miljarder år 2020 och 6,2 miljarder år 2021.

Även på Lidingö har skolor och förskolor alltför olika förutsättningar att ge en bra utbildning till varje elev. Staden behöver öka stödet där behoven är som störst. Vi vill höja det socioekonomiska stödet i grundskolan och införa det även i förskolan.

Vi vet att lärarbristen är ett av skolans största problem och skolor med störst utmaningar har svårast att rekrytera behöriga och erfarna lärare. För att göra läraryrket mer attraktivt och stärka rektorernas pedagogiska ledarskap måste vi se till att lärare och rektorer har möjlighet att utvecklas profes sionellt genom hela yrkeslivet. Därför inrättar regeringen nu ett nationellt professionsprogram som ger en sammanhållen struktur för erkännande, utveckling och användande av kompetens. Vi satsar också på att förstelärare på skolor som har det tuffare ska få 10 000 kr mer i lön. Samtidigt ger vi de som idag arbetar som lärare möjlighet att komplettera sin utbildning och bli behöriga att undervisa i fler ämnen, årskurser och skolformer.

Genom fler lärarassistenter kan de lärare vi har lägga mer av sin tid på undervisningen. Därför fördubblar vi nu satsningen på lärarassistenter till en miljard kronor årligen från och med 2020, vilket motsvarar närmare 6 000 fler lärarassistenter. På Lidingö vill vi inför lärarassistenter för att minska lärarnas administrationsbörda. Idag saknas det.

Om skolan ska vara bra för alla barn måste kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och specialpedagogik öka. Vi satsar på fler speciallärare och specialpedagoger och fortsätter att satsningen på vanliga lärares möjligheten att lära sig specialpedagogiska verktyg, så att den kan anpassa undervisningen utifrån var varje elevs behov. Målet är att varje lärare ska få den kunskapen redanpå lärarutbildningen.

Arbetet med att förverkliga läsa-skriva-räkna-garantin fortsätter. Garantin ska se till så att särskilt stöd ges till barn tidigt under skolgången innan elevernas kunskaper och självkänsla blir lidande, istället för de sista åren Skolinspektionen tillförs 2 miljoner kronor per år för det arbetet. Inget barn på Lidingö ska lämna årskurs tre utan att kunna läsa, skriva och räkna.

Ett hållbart samhälle bygger på att alla elever ges likvärdiga möjligheter att inhämta och utveckla kunskaper och värden. Faktorer som bostadsort, familjebakgrund, kön och etnicitet får aldrig avgöra skolgångens kvalitet. På Lidingö och runt om i landet arbetar skickliga lärare hårt för att skapa en trygg och lustfylld skolgång för våra barn. Miljöpartiet kommer arbetet med att ge dem goda förutsättningar för en skola där varje barn får utvecklas fullt ut. Genom att investera i barnens utbildning lägger vi grunden för Sveriges framtid.

Annika Hirvonen Falk, skolpolitisk talesperson (MP)
Patrik Sandström, oppositionsråd i Lidingö (MP)