Utveckla Lidingö med promenadstråk

Miljöpartiet vill utveckla Lidingös centrala delar med två nya trivsamma och klimatsmarta stadsstråk. Ett från Lidingö centrum till Larsberg och Dalénum, och ett som binder ihop Torsvik med Lidingö centrum och Kyrkviken.

I Torsvik vill vi dessutom skapa ett trivsamt torg med nya bostäder, affärslokaler, mötesplatser och en överdäckning av motorleden. Vid Kyrkviken vill vi skapa en attraktiv stadspark med mötesplatser och aktiviteter för Lidingöborna på en av öns vackraste centrala platser.

Vi föredrar klimatvänlig stadsbebyggelse med trähusbyggnation och trivsamma stråk, framför betong och bullriga motorleder i Lidingö centrala delar. Stadsrummet vara tryggt, tillgängligt och trivsamt att promenera i eller cykla. Det är bra politik för såväl klimat och miljö som för människan. Det borde vara självklara delar i modern stadsplanering i Lidingö, som i dagsläget saknar ett program för hållbart byggande och stadsplanering.

Vi föredrar klimatvänlig stadbebyggelse med trähusbyggnation och trivsamma stråk, framför betong och bullerstörda motorleder i Lidingö centrala delar. Det är bra politik för såväl klimat och miljö som för människan. Det borde vara självklara delar i modern stadsplanering i Lidingö, som i dagsläget saknar ett program för hållbart byggande och stadsplanering.

I vår vision är Lidingö en trivsam och levande och klimatsmart stad som bevarar naturen, minskar sina utsläpp och föroreningar, men som också har bättre förutsättningar än idag för människor att bo, leva och arbeta här. Vår avsikt är inte att bygga bort några gröna stråk så som majoriteten påstår.

– Jag förstår faktiskt inte vilka gröna stråk majoriteten vill bevara. Södra Kungsvägen är idag bara en bullervall, där vi vill skapa en trivsam stadsmiljö. I klimatsmarta städer vill man bygga närsamhällen för att minska resbehovet, säger oppositionsrådet Patrik Sandström (MP).

Närsamhällen skapas bäst genom att förtäta öns centrala delar och lämna naturområden orörda. På så sätt minskar också behovet att ta bilen till andra platser.

– Vi vill att Lidingö ska vara en levande stad där man kan bo, arbeta och leva. Vi får alltfler äldre och barn och har underskott på personer i 20 till 35-årsåldern. Det beror på brist på både på bostäder och arbetstillfällen.

Läs artikeln i Mitt i Lidingö där majoriteten menar att MP:s idé om promenadstråk inte är miljövänligt.