Alkoholfritt blir norm i Malmö

Miljöpartiet har länge kämpat för att förändra synen på alkohol och med den nya alkoholpolicyn sätter vi stopp för alkohol på tillställningar i Malmö stad och gör alkoholfritt till norm.

Malmö stad ska inte servera alkohol vid intern representation och vid extern representation ska det råda måttfullhet, om det erbjuds. Det är en del av innehållet i den alkoholpolicy som kommunstyrelsen godkände på onsdagen. Policyn omfattar såväl Malmö stads verksamheter som nämnder och helägda bolag.

I policyn slås det fast att det inte ska serveras någon alkohol på bekostad av Malmö stad vid intern representation, vid extern representation kan öl och vin serveras med måtta, däremot råder det nolltolerans mot starksprit. Alkohol får endast serveras i lokaler för representation, som till exempel i Rådhuset eller i restauranger med serveringstillstånd.

Miljöpartiet har länge drivit frågan om att förändra synen på alkohol i kommunen och minska drickandet för skattepengar, redan 1997 motionerade Anders Törnblad (MP) om ett alkoholförbud vid intern representation i Malmö stad och det är glädjande att vi äntligen har nått fram.

– Det är hög tid att alkoholfritt är det normala och alkohol undantag i den kommunala representationen. Det är ett viktigt steg för att bryta med alkoholnormen och främja en sundare syn på representation, säger Märta Stenevi (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Läs hela alkoholpolicyn här