Utred större skolgård för barnen i innerstaden

Monbijouskolan är en av Malmös mest centrala och populära skolor, men också en av de skolor i Malmö som har minst lekyta för de barn i klasserna F-6 som går där.

I samband med att skolan ska renoveras vill Miljöpartiet utreda möjligheterna att utöka skolgården för att skapa större ytor för barnen, men yrkandet röstades ner. Miljöpartiet har i en reservation i Servicenämnden lyft möjligheten att flytta den närliggande cykelbanan till andra sidan skolan, samt möjligheten att stänga av en eller flera gator runt skolan.

– Runt skolan finns möjlighet att göra förändringar i gatumiljön som både hade gett en bättre luftkvalitet, en bättre trafikmiljö kring skolan och möjlighet till en större skolgård. All forskning pekar på vikten av tillräcklig yta för att barnens lek ska utvecklas, och Monbijouskolan ligger långt ifrån de ambitioner vi vill se för barnens skolmiljö. Vi hade önskat att man åtminstone ville utreda frågan istället för att bara acceptera en undermålig yta för barnen, säger Märta Stenevi (MP), gruppledare och ledamot i kommunstyrelsen.

– De riktlinjer för friyta som Miljöpartiet drev igenom förra mandatperioden kom till för att skydda barnens utemiljöer. Det är en viktig fråga och vi är mycket bekymrade för att Socialdemokraterna och Liberalerna inte tar barns lek på allvar, säger Måns Berger (MP), ersättare i kommunstyrelsen.

Pressbild