ALTERNATIVA FAKTA I MARKARYD

Fakta och lag inte respekteras i kommunen

NYLIGEN BLEV DET en nyhet att SVT, SR, Dagens Nyhet och Svenska Dagbladet startar ett samarbete om faktagranskning under valåret 2018. Jätte bra efter erfarenheter från senaste presidentval i USA, tänkte jag. Svenska Dagbladets redaktionschef Maria Rimpi skrev bland annat att läsare gynnas av att mer resurser läggs på faktagranskning och källkritik.

I MARKARYDS KOMMUN har MP påpekat de senaste åren ett antal gånger bristande respekt om fakta och snedtolkning av lag.

I våras uppmärksammade MP om statistik över de höga chefernas löner. Samtidigt jämförde MP kvinnor och mäns lönehöjning i kommunen, där lämnades kommunledningen olika siffror vid olika tillfällen.

I november vid kommunfullmäktige påstod kommunstyrelsens ordförande, Bengt Germundssons (KD), att MP:s förslag om VA-investering med skattemedel skulle vara olaglig, se Smålänningen, 2017-11-29. Men enligt kommunens ansvarige tjänsteman var det inte olagligt, se MP:s reservation, december 2017.

DET KÄNNS MYCKET sorgligt att fakta och lag inte respekteras längre i kommunen. Jag hoppas också att även Smålänningen skulle granska fakta lite mer, men framför allt måste kommunen anstränga sig mer för att lämna fakta, inte alternativa fakta.

Nobuaki Kudo

Gruppledare i Markaryd