EN VILSELEDANDE UTREDNING

En arbetsmiljöutredning som kostade 190 000 kronor i Markaryds kommun

En arbetsmiljöutredning som kostade 190 000 kronor i Markaryds kommun presenterades av konsult PO Gunnarsson den 17 januari. Samma dag skrev Bengt Germudsson (KD) på sin blogg angående Joakim Pohlmans (S), kommunstyrelsesviceordförande, att dennes tidigare kritik skulle sakna grund, vara osann och lögnaktig. Dagen därpå den 18 januari skrev även kommunchefen Svante Melander i lokaltidningen i samma ton mot Pohlman, ”påståenden är lögner eller saknar grund”. Deras båda uttalanden var mycket fördömande, men frågan var om denna utredning var korrekt och framför allt varför ledande politiker och tjänsteman så hårt att kritisera oppositionsledaren.

I utredningen hävdas att Pohlmans påstående om kommunchefens oredovisade ledigheter var felaktigt (s. 8), och utredare refererade till personalkontorets statistik från 2016. Det året tog kommunchefen Svante faktiskt ut några enstaka ledigheter/semesterdagar utöver sommarsemester. Men när MP kontrollerade motsvarande statistik från 2015, fanns inte en enda uttagen ledighet eller sjukskrivning utöver de 25 semester dagarna. Alltså var påståendet från Pohlman korrekt när det gällde för 2015. Men varför valde utredare Gunnarson kontrollera enbart 2016:s statistik och inte 2015. Man bör komma ihåg att Pohlman börjad framföra sin kritik våren 2016, alltså gällde det året innan. (Undertecknad tog kontakt med Gunnarsson om förklaring, men fick inget svar).

Vad var utredningens syfte undrar man. När vi senare fick veta att Pohlman stängtes av från arbetsutskottet beredning från november 2016 och ersatts av en ledamot från alliansen, vilket betyder det att ingen från oppositionen sitter i kommunstyrelsens beredning känns det mycket anmärkningsvärt.

Det är uppenbart att den styrande alliansen genom denna åtgärd ytterligare kunnat stärka sin position. Jämför även konsultens slutsats i arbetsmiljöutredningen ”den politiska oppositionens insyn och delaktighet kan minskat”

Nobuaki Kudo

Gruppledare, MP i Markaryd