Godtycke och favoriseringar i kommunen

MP I MARKARYD överklagade kommunens senaste detaljplan ”Inre Hansens backar” fredagen den 19 oktober. Kommunen publicerade på sin hemsida den 25 oktober en text med rubriken ”Stop för detaljplan”, och beklagade domstolens handläggningstid som tar cirka sex månader, och John Karlsson, miljö- och byggchef, skrev på måndag morgon 29 oktober att han skicka till domstolen. Men enligt domstolen inkom överklagandet den 9 november, alltså cirka 2 veckor senare. Varför dröjde kommunen?

MP:S ÖVERKLAGANDE gällde bland annat att kommunen inte hade följt detaljplansprocessen rätt. MP påtalade om remisstiden (2018-03-27), kunde förlängas eftersom man samma dag skulle ha planinformationsmöte, men Karlsson sade nej. Däremot när Hamiltone AB:s, huvudägare Elijah Hamilton (KD), lämnade ett yttrande fem veckor efter remisstiden (den 4 maj) var det okej. Dessutom ändrade kommunen maximal bygghöjd från 6,5 meter till 9,0 meter efter Hamiltones förslag, trots att bygghöjden ansågs viktigt för stadsmiljö enligt den ursprungliga planen.

DET VAR OCKSÅ anmärkningsvärt att MP:s sex synpunkter inte var med i redovisningen, trots att man som planförfattare, enligt länsstyrelsen, måste redovisa alla tillkomna synpunkter.

Det kändes oerhört arrogant och som att kommun favoriserar. Det verkar som att Markaryds kommun, efter 16 års KD-styre, driver en del av förvaltningar med godtycke och favoriseringar, vilket MP beklagar djupt. Likhetsprincip måste gälla kommunal verksamhet.

Nobuaki Kudo

Språkrör för MP i Markaryd