Jag har ifrågasatt felaktigheter

Replik till Arne Gunnarsson ”Byt ut Kudo” den 6 juli.

”KUDO SYSSLAR inte med konstruktiv kommunpolitik”, så inleder Gunnarsson sin insändare som avslutas med uppmaningen att kryssa fram någon annan.

Gunnarsson redovisar inga fakta till stöd för sitt påstående att jag inte skulle bedriva konstruktiv politik. Jag anser mig ha varit en engagerad politiker som vågat ifrågasätta felaktigheter. MP har lämnat flest motioner och interpellationer till kommunfullmäktige, till exempel om solceller, cykelvägar, ekologiska livsmedel och gratis bad för pensionär. Angående senaste installationen av solceller på kommunhuset är det värt notera att MP tidigare lämnat tre motioner med förslag om solceller, vilka alla avslogs av den regerande alliansen.

När sedan Centerpartiet lämnade en liknande motion antogs den omedelbart. I frågan om vem var inte konstruktiv kommunpolitiker, kunde Gunnarsson rikta blicken mot alliansen.

HELA INSÄNDAREN är ett grovt och insinuant personangrepp. Gunnarsson fortsätter ”Kudo har kostat Markaryds kommun tillräckligt med pengar”. MP har idag endast en plats i kommunfullmäktige, och sitter inte ens i någon nämnd, vilket innebär att vi har kostat minst för kommunen. Se till exempel på beslutet om partistöd i fjol. Trots att både M och C missade att lämna in redovisningen i rätt tid, kunde de ta emot partistöd följande år, tack vare den regerande alliansens beslut. Är det inte godtycke? MP har även påtalat stora skillnader i löneutveckling mellan ledningsgrupp och övriga anställda i kommunen de senaste åren.

Jag tycker någon måste våga säga ifrån mot felaktiga ageranden och beslut. Jag tycker inte kommunen får fortsätta med en politik grundad på godtycke och favoriseringar. En röst på mig och MP betyder garanti för fortsatt kamp för miljö och klimat, och framför allt ett bevakande demokratin i Markaryds kommun. Alla invånare, oavsett åsikt, planbok, ålder eller kön, måste behandlas lika.

Det är lite fundersamt, varför Gunnarsson inte skrev under sitt partinamn, utan skrev ortnamn "Gräsholma". Kanske hans parti, Landsbygdspartiet inte var av samma uppfattning som han. Han stod på 2:e plats i valsedeln, till kommufullmäktige i Markaryd.

Nobuaki Kudo (MP)

Gruppledare i Markaryd