MARKARYD. Trots mot JO-kritik att inte lämna ut handlingar

TISDAGEN DEN 5 juni skrev Smålänningen på Markarydssidan, ”Kommunen får JO-erinran”. Det var resultatet av min anmälan till JO från maj i år, Markaryds kommun kritiseras för att i tre fall inte skyndsamt utlämnat allmänna handlingar.

Till min förvåning verkar det som att kommunen inte bryr sig, trots att JO:s erinran ”En allmän handling som får lämnas ut ska tillhandahållas genast eller så snart det är möjligt.”

KOMMUNEN trotsar JO:s kritik, och dröjer eller vägrar, fortfarande att lämna ut dem.

I maj efterfrågade jag en ny allmän handling, en enkel fråga om centralledningsgruppens traditionella tredagars budgetmöte i år, vilken ort, vem deltog, vilka färdmedel användes (kollektivtrafik, kommunens tjänstebil eller privat bil) och kostnader inklusive traktamente.

DET HAR GÅTT mer än en månad nu efter min förfrågan, men inte ett ord från kommunledningen hittills, vilket känns mycket tveksamt. Jag vet fortfarande inte vart åkte dit och vad det kostade.

Kommunala verksamheter ska vara transparenta, och måste redovisa hur våra skattepengar används. Vågar kommunledningen inte berätta för oss?

Den 29/6 skrev Smålänningen ”Kudo hittar fel i svar”. Det handlade om Germundssons (KD) svar om ledningsgruppens resekostnader. Germundsson säger till tidningen ”Oavsett om Kudo har rätt eller fel, så finns alla kostnader likafullt med i totalredovisningen – en kostnad per person och dag på 1 190 kronor” Ja, men om de två förvaltningschefernas kostnader (traktamente och resekostnad) var inte med, då blev totalkostnad lägre än verkligehet/fakta. Varför vill Germudsson inte erinra om ledgningsgruppens felaktigheter och förrätta felet?

NIBEs vd Gerteric Lindquist sade till Smålänningen vid en intervju, orsak om företagsframgång ”Ärlighet, om en kund ringer oss och klagar vår produkt, då försöker vi åtgärda produkten, inte klagar kunden”. Germundssons politik: tysta ned kritiker i stället för att förrätta felaktigheter.

Nobuaki Kudo (MP)

Gruppledare i Markaryd