MP. Vi var emot höjd soptaxa.

Den 15/3 skrev Smålänningen; Pensionär rasar mot höjd sopavgift i Markaryd.
Häromdagen träffade jag några pensionärer i byn som frågade mig ”Kudo, stämmer det att politikerna har beslutat att höja sopavgiften?”
Ja, det skulle stämma. I februari 2018 beslutade kommunfullmäktige om bolagisering av avfallshanterinen och höjde sopavgift, men specificerade inte höjningsbeloppet.
MP var dock emot bolagiseringen, huvudkontoret i Växjö och reserverade sig.
I förslaget saknades ekonomiska konsekvensanalyser, bland annat höjnings belopp, framtiden om befintliga miljöstationer (FTI anläggningar) och eventuella avgift för inlämnad avfall till Alandsköp. Framför allt med bolagiseringen och att transportera avfall till Växjö (110 kilometer) i stället för tidigare till närliggande kommuner, Ljungby (50 kilometer) och Halmstad (60 kilometer). Man undrar varför inte samarbeta med exempelvis Hässleholm (40 kilometer) som har haft lång erfarenhet med bland annat källsortering.
Inför kommunfullmäktigen i februari, berättade VA- oh gatuchefen att man inte ens hade tittat på Hässleholm som samarbetspartner.
Miljöpartiet var emot och ville återremiss för att få ett bättre underlag, men majoritet ville besluta omgående. När man hör pensionärs upplevelse och ser resultat idag, hoppas man att kommunen har lärt sig något.

Den 24 april skrev kommunstyrelses ordförande, Bengt Germundsson (KD) och Miljö- och byggchef, Johan Karlsson på kommunens hemsida, ”Markaryds kommun på topp 20. Markaryds kommun uppnår ett bra resultat i Aktuell Hållbarhets miljörankning för 2019…….”
När man tittar på Aktuell Hållbarhets hemsida (se länken, nedan) är Markaryds kommuns placering är 54 och en försämring från fjol plats 36. MP tycker kommunen kunde redovisa mer transparant. Den placering som redovisas på hemsidan är placeringen i kategorin av mindre kommuner och inte placeringen bland landets alla kommuner.
(http://kommunrankning.miljobarometern.se/hela-listan/)

Nobuaki Kudo