VALPLATTFORM

Vi i Miljöpartiet de gröna är ett litet men mycket engagerat parti som vill göra Markaryd till en hållbar miljökommun. Vi vill satsa på demokrati, miljö och klimat, skolan, vård och omsorg samt natur.

DEMOKRATI:

Det behövs en ordentlig översyn av kommunala verksamheter. MP vill att nämnders sammanträden ska vara öppna för medborgare och att dagordning annonseras i lokala tidningar. MP anser demokratin är allvarligt hotad i Markaryds kommun efter 15 års KD-styre.

MILJÖ OCH KLIMAT:

Miljöpartiet vill bygga cykelvägar mellan Markaryd och Strömsnäsbruk, en sträcka på ca 10 km. MP vill att kommunanställdas resor så långt möjligt ska ske med kollektiv trafik eller tjänstefordon. MP vill minska kommunens externa personalkostnader och satsa på egen personal så långt som möjligt. Ekologiska livsmedel i kommunens skola och omsorg ska uppnå 60 % innan mandatperiodens slut. Vi vill också att avfallshantering sker i samarbete med närliggande kommuner.

SKOLAN:

Miljöpartiet vill satsa stora resurser för grundskolorna i kommunen. Vi vill ha en resursfördelning som möjliggör undervisning av samma kvalitet i norra och södra kommundelarna. Vi vill prova två-lärare system i grundskoleklasser under ett år för att sedan utvärdera resultatet.

VÅRD OCH OMSORG:

Miljöpartiet vill förverkliga trygghetsboende, ett i norr och ett i södra delen av kommunen. MP vill ha gratis bad för äldre och för personer med sjukersättning. MP anser att demensvården måste byggas ut kraftigt de närmaste åren och kommunen bör planera ordentligt för framtidens behov.

NATUR:

Miljöpartiet vill att samhället utvecklas och näringslivet expanderar i kommunen. Men inte glömma bort vår natur och djurliv. MP anser att alla människor blir gladare och friskare av att bo nära naturen. I detalj- och översiktsplaner bör naturområden bevaras intill bebyggelse så att såväl människor som natur mår bra.