BYGG ETT HÅLLBART NACKA MED BOSTÄDER FÖR ALLA

Lyssna

Något av det som attraherar mest i en stad är andra människor. Hållbar stadsmiljö är en blandning av bostäder, arbetsplatser, mötesplatser, kultur och service med ett trafiksystem där gång-, cykel-, och kollektivtrafik prioriteras. Nacka behöver både stadsparker, gröna mellanrum och trädkantade gator men också ickekommersiella mötesplatser, ytor för spontanlek och möten över generationsgränserna.

Miljöpartiet vill:
* Införa kommunal hyresgaranti så att fler kan hyra en bostad.

* Bygga minst ett av de höga hus som planeras i Nacka i trä och bygga mer klimatsmart.

* Ha ett tryggt Nacka där vi bygger bort segregration och utanförskap, satsar mer på föreningslivet samt skapar olika mötesplatser för mer liv och rörelse utomhus.

* Satsa på solceller på kommunens byggnader.

* Satsa på co-living-bostäder i Nacka, en modern form av ”kollektivboenden”.

* Bygga integrerat och blanda olika typer av bostäder och boendeformer med varandra i samma områden.

* Införa en lokal klimatkompensation där kommunen kompenserar för sina resor och pengarna används till lokala projekt eller lokala klimatsatsningar där även företag, föreningar och organisationer kan söka stöd.

* Se till att det byggs fler hyresrätter och starta ett kommunalt bostadsbolag.

* Bevara kulturhistoriskt intressanta byggnader för en koppling till Nackas historia och en mer varierad stadsbild samt utnyttja det redan byggda på nya sätt.

* Att Nacka får riktiga kretsloppsparker för återvinning, återbruk och sociala projekt där saker tas emot även för reparation.

* Ordna offentliga toaletter och dricksvattenfontäner i Nacka.

* Enbart tillåta att verksamhetslokaler byggs i en smal remsa längs Värmdöleden, för att dämpa buller och bevara Ryssbergen som urskog, grön lunga och friluftsområde.