”Vi vill öka omsorgstagarnas makt över vården”

I går bjöd PRO upp till politisk debatt i Societetsparken i Norrtälje. MP:s budskap var enkelt och tydligt: Mer makt åt omsorgstagarna, bättre arbetsmiljö inom hemtjänsten och alternativa boendeformer för äldre. Bengt Annebäck från Gröna seniorer i Norrtälje representerade MP Norrtälje.

Här kan du läsa hela Bengt Annebäcks tal under äldredebatten 16 augusti:

”Jag heter Bengt Annebäck och är pensionerad läkare. Jag har tidigare varit ledamot i KSON, kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, och ersättare i landstingsfullmäktige. Jag är här som Grön senior. Det är vi som är med och utformar MP:s äldreprogram.

Ska vi välja ut en enda viktig fråga i vårt omfattade program så får det bli en effektivare hemtjänst med mindre stress och där vi äldre och personalen tillsammans får bestämma vilken omsorg som behövs. Det är inte biståndshandläggare och tjänstemän och politiker som ska bestämma det i detalj. Det är oacceptabelt att en som behöver omsorg ska behöva träffa i genomsnitt 14 olika personer under 14 dar eller att hemtjänstpersonal ska klara av hembesöken under fem minuter. Vi vet att det går att förändra. Gröna seniorer har tidigare genomfört flera medborgardialoger med anhöriga, äldre, personal och tjänsteman och politiker. Det var mycket givande. Vid ett tillfälle berättade personalen från Vännäs om sitt deltagande i TV-programmet Sveriges bästa hemtjänst om hur de kunde förändra sitt arbete genom att fråga ut de äldre om vad de behövde, förbättra utbildningen hos personalen och minska ned teamen och områdena de betjänade. Innan reformen kunde omsorgstagarna få träffa 24 olika personer under två veckor och efter reformen hade det minskat till sju olika personer. Personalen mådde bättre, de äldre mådde bättre och det blev billigare. Så skulle vi kunna göra i Norrtälje!

Varför ska ni rösta på vårt parti?

För att MP har en helhetssyn som omfattar fysisk och psykisk hälsa och god arbetsmiljö i omsorg och sjukvård. För att vi vill öka omsorgstagarnas makt över vården och att personalen ska få utveckla vården istället för ekonomin. För att vi prioriterar förebyggande arbete istället för kortsiktiga besparingar.”