Linnea Sandahl

Ledamot av byggnadsnämnden i Varberg, ledamot av kommunfullmäktige i Varberg 2014-2018

Madeleine Bagge
Linneas hjärtefrågor

Äldreomsorg.

Alla äldre ska kunna vara aktiva och må bra så länge som möjligt. Vi vill att fler får möjlighet att leva och bo som de önskar, även på äldre dagar, och att det finns en trygg äldrevård i hela Sverige.

Jämställdhet.

Människors möjligheter att leva sina liv ska inte begränsas av kön eller könsidentitet. Miljöpartiet är ett feministiskt parti, vi nöjer oss först när samhället är jämställt.

Kultur.

Kulturen ger upplevelser, stärker bildningen och får nya idéer att växa. Konst och kultur kan utmana etablerade föreställningar och stimulera det kritiska tänkandet. Alla ska ha möjlighet att ta del av och utöva konst och kultur.

Mer om Linnea Sandahl

Personligt

Linnea blev tidigt engagerad i jämställdhetsfrågorna när hon på gymnasiet såg de skilda beteenden som fanns gällande kön. Hon läste på och blev upprörd över vad hon fann - så här kunde det inte få fortgå. Det blev ett aktivt steg att sätta sig ner och läsa igenom partiernas program för att se var hon kunde göra skillnad och valet föll naturligt på att bli medlem i Grön Ungdom, även om engagemanget började direkt i Miljöpartiet. Linneas fokus är jämställdhet men hon har också insett att miljöfrågorna och naturen ligger henne varmt om hjärtat.

Idag bor Linnea med sambo i hus utanför Veddige men hon är uppväxt i centrala Varberg med i en riktig kulturfamilj. I yrkeslivet har hon tagit fasta på sin hjärtefråga och arbetar som jämställdhets- och mångfaldssamordnare på Miljöpartiets partikansli i Stockholm, dit hon pendlar med tåg. Kuriosa är att Linnea älskar våfflor!

Linnea är ledamot i kommunfullmäktige och byggnadsnämnden sedan 2014. Hon har också suttit i MP Varbergs styrelse i flera år.