Kommunen måste räkna med alla sina utsläpp för att kunna minska dem.
För lite mer än ett år sedan antogs klimatstrategin som inleddes med texten: “Vi befinner oss i en mycket snabb klimatförändring. Läget är kritiskt och utsläppen måste minska kraftigt för att säkerställa en livskraftig och hållbar framtid för alla…”.
Kommunkoncernens mål är att vara klimatneutral 2030 och klimatpositiv 2040, vi är helt eniga här, detta är vad vi måste nå för att göra vår del av Parisavtalet och för att försöka minska den katastrof som kommer om vi inte klarar att hålla oss under 1,5 graders ökning i klimatet.
Det vi inte är överens om är vad som bör räknas med i kommunkoncernen för att det ska anses som uppnått. Vi menar att Örebro flygplats som till 44,95 procent ägs av Örebro kommun och därför bör 44,95 procent av de utsläppen som är kopplade till flyget räknas in som kommunens utsläpp. Annars har vi en felaktig grund att jobba mot från början.
För att vi på riktigt ska kunna sätta upp mål för att bli klimatneutrala så måste alla kommunens utsläpp räknas in, även flygets. Ett första steg för att visa att kommunen tar det allvarliga läget med klimatförändringarna och sambandet med ökade koldioxidutsläpp på allvar skulle vara genom att erkänna flygets koldioxidutsläpp som en del av Örebro kommunkoncerns utsläpp. Om det görs så kan vi på allvar börja prata om hur vi ska kunna få ner utsläppen i Örebro kommunkoncern och därefter tillsätta åtgärder för att nå dit. Därför vill vi att majoriteten lägger till 44,95% av Örebro Airports koldioxidutsläpp till kommunkoncernens utsläpp och därmed också uppdaterar den nyantagna klimatstrategin till att innefatta åtgärder för att minska utsläppen och eller klimatkompensera med samma mängd.
Lea Strandberg (MP). Debatten är publicerad i Nerikes Allehanda 20251207