Regeringen satsar på välfärden!

Örebro kommun får sammanlagt 182 miljoner kronor i statsbudgeten för år 2021. En del av pengarna satsas särskilt på äldreomsorgen, bland annat för att utbilda fler anställda.

I dag meddelade Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna att de satsar ytterligare tolv miljarder kronor på välfärden, genom stödpaket till Sveriges kommuner. Katarina Folkeson, kommunalråd för Miljöpartiet i Örebro, välkomnar satsningarna.

– Våra äldre förtjänar en trygg ålderdom. Under coronapandemin har vi sett hur betydelsefullt arbetet inom vård och omsorg är. Nu är det dags att tacka dem som arbetar i den med mer än applåder. Genom satsningarna från regeringen ser Miljöpartiet nu till att personalen i äldreomsorgen får bättre förutsättningar att ge en god och trygg ålderdom, samtidigt som de får fler kollegor och bättre arbetsvillkor.

I regeringens höstbudget finns följande satsningar till Örebro*:

• Generellt tillskott till 2021: 106 miljoner.
  • Riktat permanent stöd till äldreomsorgen: 54 miljoner.
  • Utökad satsning på “äldreomsorgslyftet”: 22 miljoner.

Sedan tidigare har regeringen tilldelat Örebro totalt ca 154 miljoner kronor till välfärden för år 2021. De satsningar som presenteras nu är utöver dessa tidigare meddelade satsningar. Därmed ger regeringen tillskott på ungefär 336 miljoner på välfärden till Örebro år 2021.

*Siffrorna är preliminära.