Att satsa på elever och lärare är att investera

Minskande elevkullar öppnar för en möjlighet, en möjlighet att skapa en bättre och tryggare skolgång

Lärarna, föräldrarna och eleverna har länge beskrivit en situation där behovet av fler lärare i klassrummet blivit tydligt. Oavsett ekonomiska förutsättningar har det behovet varit svårt att möta då yrkeskategorier som lärare, speciallärare och specialpedagoger varit svårrekryterade. Visserligen är det fortsatt en utmanande ekonomisk situation i kommunerna, men en ny framtida möjlighet kan skymtas i de minskande barnkullarna.

Färre barn minskar antalet klasser, klassrum och förmodligen hela skolor på lång sikt. Istället för att se det som ett hot kan vi uppskatta och ta tillvara på ett möjligt överskott av lärare. Vi kan skapa utrymme för att ge varje elev det hen behöver, på plats i klassrummet, med kända och trygga lärare. Vi kan göra det genom att möjliggöra för ett flerlärarsystem i grundskolan.

Möjligheten att exempelvis vara två lärare i ett klassrum har flera fördelar. Det skapar en trygghet i lärarrollen att kunna dela på ansvaret för gruppen. Lärarna kan växeldra vid tuffa utmaningar och nyttja varandras styrkor. Undervisningen blir också mindre sårbar för förändring och sjukdom.

Miljöpartiet vill se lösningar i direkt relation till eleven. Vi vill att insatser sätts in för att bemöta eleven där eleven befinner sig. Vi ser hur elevernas självkänsla, mående och grundläggande kunskaper att läsa, skriva och räkna tar stryk och hur resurserna kommer på plats först i slutet av grundskolan- eller inte alls. Resultatet är dyrt och riskerar att bli en livslång förlust både för eleven och samhället.

Givetvis är det inte utan kostnad som kommunen behåller lärare som blivit övertaliga, men det ska också vägas mot ett minskat användande av vikarier, färre särskilda insatser och resurser omstyrda till klassrummet snarare än särskilt inrättade team som jobbar med ohälsa och kunskapsbrister. Inte heller förespråkar Miljöpartiet en plötslig förändring utan en gradvis förskjutning av resurser, tillbaka till klassrummet. Om rektorer ges medel finns möjlighet för hen att inom sina egna ramar behålla övertaliga lärare och omorganisera sin arbetsgrupp efter elevernas behov oavsett om fokus ligger på tvålärarsystem i de yngre åldrarna, fokus på kärnämnen eller att möta elever med särskilda behov. Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för en så god personaltäthet att varje elevs behov möts upp och att rektor kan fatta beslut och formera sin arbetsgrupp efter den uppgiften.

Minskande elevkullar öppnar för en möjlighet, en möjlighet att skapa en bättre och tryggare skolgång, där inkludering betyder något på riktigt. Det är viktigt att det politiska styret tar ansvar idag för den framtid som kommer, utan beslut – ingen förändring!

Lea Strandberg (MP) Kommunalråd

Publicerat i Nerikes Allehanda

 

Relaterade nyheter

Örebro, 25 augusti 2025

Älska den du vill!

Örebro, 13 juni 2025

Debatt: Så skapas en stark och hållbar landsbygd

Örebro, 31 maj 2025

Att bygga ett gymnastikens hus skulle ge 3000 gymnaster en möjlighet att få inte bara träna utan även elitsatsa på hemmaplan

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter