Kultur, kreativitet och skapande är en grundläggande del av att vara människa.
Den fria kulturen är en av demokratins viktigaste byggstenar. Människor måste få förutsättningar att utveckla sin kreativa och sin skapande kraft.
Kulturnämndens bidrag till ideella föreningar har inte räknats upp under flera år. Detta har gjort att föreningar bland annat har varit tvungna att höja avgifter för att få verksamheten att gå runt. En av de föreningar som har fått svårare att täcka kostnaderna är den ideella föreningen Musikskolan Crescendo.
Med sina 175 aktiva barn och unga är nu föreningen nedläggningshotad, ett extra årsmöte ska avgöra frågan. Om musikskolan beslutar att lägga ner så betyder det att 175 barn och ungdomar inte har någon musikskola att gå till i höst.
På senaste kommunfullmäktige frågade jag därför ordförande för kultur-och fritidsnämnden Madelene Spinord Semenets (S), om kommunen hade beredskap för att ta emot över hundra elever på Kulturskolan om musikskolan Crescendo tvingas stänga.
Det korta svaret jag fick var: Nej, det finns ingen förberedelse för att ta emot de redan aktiva barnen och ungdomarna. Detta trots att kommunen sedan många år haft vetskap om att den ideella föreningen som har tagit hand om dessa elever troligen kommer att få lägga ner undervisningen, efter tio år av frysta kommunbidrag eller minskade bidrag.
Spinord Semenets (S), välkomnar i stället de elever som vill fortsätta med sina instrument att ställa sig i kö till kulturskolan. Kön till kulturskolan är redan lång, många barn och unga har redan väntat alldeles för länge för att få börja spela. Kön är så lång att Spinord Semenets (S) i sitt anförande, i talarstolen, uttrycker att om det blir så att Crescendo läggs ner så får nämnden fundera på om just de elever som gått där ska få förtur i kön.
Jag kan förstå varför hon säger det. Barn och unga som är mitt uppe i sitt utövande berövas sin utveckling om de helt plötsligt tvingas sluta. Men det är lika viktigt för de barn som väntat länge i kön att de får börja.
Vi i Miljöpartiet ser inte att en eventuell förtur är rätt väg att gå. I stället vill vi möjliggöra en tillgänglig kulturskola för alla barn och ungdomar som står i kön, det är en fråga om jämlikhet och demokrati. Låt därför varje enskild elev upptäcka och utveckla sina skapande förmågor.
Den ökade kulturella och konstnärliga bildning som både musik- och kulturskolan bidrar till är en tillgång för samhället som helhet.