Debattartikel: Dags att göra upp med omoderna trafiklösningar

Sara Richert (kommunalråd) och Maria Sääf (ledamot i Tekniska nämnden) skriver att det är dags att göra upp med trafikmaktordningen i Örebro. Artikeln publicerad på NA Debatt 29 september 2016.
Örebro växer. Vi blir 1500-2000 nya örebroare varje år, och alla ska vi dagligen ta oss mellan hem, skola, jobb, affär och annat. Nu har vi chansen att bygga en stad där vi kan mötas utan att hindras av omoderna trafiklösningar. En stad som kan bli en mycket bättre plats för näringsliv, kultur, innovationer och liv.

Idag är vårt gemensamma utrymme i staden dominerat av bilar. Men undersökningar visar att människor som bor i staden vill ha mindre biltrafik. Näringslivet ser hellre människor som rör sig på gatorna än en bilstad. Trafikforskarna är överens om att bilarnas plats i staden måste minska. Och de flesta större städer i världen ser det som en avgörande utvecklingsfråga att minska biltrafiken. Självklart ska vi i Örebro ta till oss fakta och utveckla vår stad på ett klokt och modernt sätt.

Vårt bilprioriterade sätt att bygga staden är omodernt, ojämlikt och hälsofarligt. Minskad biltrafik ger många fördelar – för alla. Mindre buller gör att vi kan bygga fler bostäder. Vi får renare luft i staden. Risken att skadas eller dö i trafiken minskar förstås. I ett växande Örebro måste vi bestämma hur vi vill använda stadens begränsade yta. Ska vi inte börja riva hus i centrala Örebro för att bygga ut bilgator så måste vi på allvar se till att utrymmet för olika människor att transportera sig blir rättvist och hållbart. Det krävs en tätare stad, med kortare avstånd mellan bostäder, arbetsplatser och service. En stad där människor får ta mer plats än bilar.

Våra barns möjligheter att röra sig tryggt i trafiken måste också bli mycket bättre. Det finns en trafikmaktordning idag som inte tar hänsyn till barn. Bilen går först och tar det allra största utrymmet i anspråk genom gator och parkeringar. Bilar som oftast körs av ensamma män, medan det är en betydligt större andel kvinnor och barn som cyklar, går eller tar bussen. Bilarnas framkomlighet har värderats högst, och vilkas röster är det som hörs tydligast i debatten? De som upprörs över att de blir sittande i bilköer, utan att inse att det är de själva som skapar köerna. Vi måste dela rättvist på gaturummet, det är inte acceptabelt att främst män med god inkomst vinner på hur staden utformats. Alla måste vinna.

De omtalade bilköerna är inte en signal om att vi behöver bygga fler bilvägar. Ingen storstad i världen har fått bort sina bilköer så. Tvärtom leder mer vägar bara till ökad biltrafik och nya trafikproblem. Vi måste helt enkelt fokusera på det verkliga problemet: att alltför många tar bilen för korta resor (1-3 kilometer) där de istället skulle kunna gå, cykla eller ta bussen.

Vi måste höja ambitionerna i politiken. Miljöpartiet vill prioritera cykel, buss och gående, så att det blir lättare för alla att röra sig i Örebro. Därför vill vi bland annat se:

• Fler gågator och fler ”sommargator” som blir viktiga mötesplatser.
  • Fler cykelbanor med högre standard, och ökad framkomlighet för alla olika typer av cyklister.
  • Sänkt hastighet för bilar i hela staden.
  • Ombyggnad av omoderna trafikleder som Rudbecksgatan, Hertig Karls Allé och Östra Bangatan till grönare stadsgator med större utrymme för cyklister och kollektivtrafik.
  • Separerade trafikmiljöer där bilar, cyklar och fotgängare har egna områden.

Det är vi politiker som har makten att förändra hur staden planeras och utformas. Att säga ”gärna bättre cykelbanor, men inte på bekostnad av bilarnas framkomlighet” är att hålla kvar Örebro i det förflutna. Nej, det är dags att visa politiskt mod och utmana den rådande trafikmaktordningen. Tiden har kommit att faktiskt lyssna på alla de invånare i staden som vill ha en bättre livsmiljö.

Sara Richert (MP), kommunalråd och ledamot i Samhällsbyggnadsnämnden

Maria Sääf (MP), ledamot i Tekniska nämnden