Debattartikel: Ett stärkt miljöparti bygger det hållbara samhället

Kommunalrådet Sara Richert, regionrådet Catrin Steen och riksdagsledamoten Camilla Hansén skriver en gemensam debattartikel om det gröna samhällsbygget efter Miljöpartiets kongress i Karlstad. Artikeln publicerad i Nerikes Allehanda 26 maj 2016.
Uppmärksamheten kring Miljöpartiets kongress var stor, och med språkrören Gustav Fridolin och Isabella Lövin i täten bygger vi nu vidare på det hållbara samhället i regering, regioner och kommuner på alla nivåer.

Regeringen med Miljöpartiet och Socialdemokraterna bygger det hållbara Sverige som vi lovat kommande generationer – och världens länder – med det globala klimatavtalet och Agenda 2030. Sverige ska vara ett av världens första fossilfria välfärdsländer vilket ger ekonomiska muskler för omställning till företag i vårt län genom Klimatklivet. Vi satsar mer på naturvård och klimatsatsningar än någonsin, fler anställs i skolan och grupperna i förskolan minskar.

När Sverige välkomnade över 160 000 människor på flykt förra året var flera av länets kommuner förebilder. Regeringen säkrade då att kommunerna fick extra pengar för att ha råd med sin verksamhet. Inför nästa år är det inte längre frågan om extra pengar, utan om en välfärdssatsning som ger regioner och kommuner möjligheter att bygga starka verksamheter. I Laxå innebär det satsningar för att nå målen i skolan och i Ljusnarsberg innebär det trygg finansiering av en ny förskola.

I Region Örebro län verkar Miljöpartiet i majoritet och arbetar långsiktigt för att nå målet om ett klimatsmart län. Snart kommer ett förslag till hållbarhetsprogram med social hållbarhet som mål där ekologin sätter ramarna och ekonomin är vårt verktyg.

Ny statistik från Länstrafiken visar att våra satsningar på utökad kollektivtrafik ger resultat. Stadstrafiken har ökat med 20 procent. Fler åker alltså buss istället för bil vilket sänker utsläppen och gynnar klimatet.

Ett av länets största byggprojekt – H-huset vid USÖ – ska stå färdigt 2020. Här kommer framtidens operationer utföras och flera kliniker flytta in. Miljöpartiet har drivit att huset ska miljösäkras för kommande generationer. Resultatet är att både H-huset och ett nytt parkeringshus utrustas med solceller på taken. Solcellerna kommer att bidra till att sänka energiförbrukningen långt under Boverkets krav. Och nu ska alla regionfastigheter kartläggas för att ge svar på var det är lämpligt att anlägga solceller.

Örebro kommun växer kraftigt. Men samtidigt växer klyftorna mellan människor, och vår negativa påverkan på klimat och miljö fortsätter vara långt utanför jordens gränser. Därför måste vi fortsätta att bygga Örebro klimatsmart och hållbart. Vi behöver bygga en tätare, grönare stad där trafiken tar mindre plats, samtidigt som vi skapar fler platser där olika människor kan leva och mötas. Parker, torg och andra kreativa rum behövs i hela kommunen.

Örebro behöver byggas med miljöanpassade material som trä, och med många fler grönytor än idag. Kommunen behöver bli mer jämställd och jämlik, och det krävs skarpa åtgärder för att minska segregationen. Miljöpartiet vill se mer normkritik i förskola och skola, och stärkta resurser till kulturen och skolan i utsatta områden. Alla framtidens örebroare behöver bättre förutsättningar för sina liv, inte sämre. Det ansvaret måste vi som fattar besluten idag vara beredda att ta.

Vi företräder Miljöpartiet på samhällets olika nivåer. Med gröna, realistiska visioner bygger vi ut ett Sverige som växer. Det hållbara, moderna samhällsbygget genomsyrar Miljöpartiets praktiska politik hela vägen från regering, riksdag och regioner – ända ut till kommunerna i vårt län. Så ser det hållbara samhällsbygget ut!

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot
Catrin Steen (MP), regionråd Region Örebro län