Debattartikel: Företagare och entreprenörer är värda all uppmärksamhet

Omställningen till ett hållbart samhälle sker till stor del i näringslivet, med idéer som gör att vi kan utveckla Örebro, men vi politiker påverkar förutsättningarna. Det skriver Sara Richert i en debattartikel publicerad i NA 29 juni 2016.

Omställningen till ett hållbart samhälle sker till stor del i näringslivet, med idéer som gör att vi kan utveckla Örebro. Vi politiker påverkar förutsättningarna med viktiga åtgärder som rådgivning och kapitalförsörjning i uppstartsfasen, lägre arbetsgivaravgifter och slopat eller minskat sjuk-löneansvar.

I Miljöpartiets vision för Örebro är företag klimatneutrala med affärsidéer och lösningar på våra gemensamma miljö- och hållbarhetsutmaningar. Många mindre företag verkar i olika branscher – det gör arbetsmarknaden motståndskraftig vid förändringar i ekonomin. Arbetsgivare växer med jämställdhet och mångfald.

Kommunens näringslivspolitiska program är tydligt med att tillväxten måste bli mer hållbar. Men jag saknar politisk verkstad. Örebro satsar på etableringar inom lager och logistik, en bransch som till stor del växer när ohållbar konsumtion ökar. Miljöpartiet vill kraftsamla i framtidens branscher som bygger på resurseffektiv, cirkulär ekonomi. Örebro har mer att erbjuda än ett attraktivt logistikläge och vi kan få större nytta av varje ny etablering.

Investeringar och exploateringar behövs, men med hållbara strategier. Näringslivsutvecklingen kan inte frikopplas från miljö- och klimatarbetet. När vi exploaterar mark för att göra plats för nya verksamheter måste vi ställa oss några grundläggande frågor: Är etableringen viktig för vår gemensamma utveckling? Var ska det ligga? Hur ska det byggas? Hur tillför vi positiva värden för miljön med etableringen?

Många företagare är inte med i samtalet om nya etableringar och jobbskapande i Örebro. Småföretagens vardag måste också bli verklighet för oss som fattar politiska beslut. Vi behöver entreprenörer. De sysselsätter fler, skapar fler jobb och ger oss idéer som förändrar Örebro.

Miljöpartiet efterlyser:

• En rättvis bild av företagare

Företagaren är inte längre en vit man i kostym. Vi måste uppmärksamma företagarna som de är – bortom fördomar och myter. I dag är Örebro fullt av företagande kvinnor, unga och utrikesfödda.

• Främjande av hållbara lösningar och innovationer

Örebro kommun ska vara med och aktivt främja framtidens idéer genom upphandling, skapa testbäddar för innovationer och genom att utmana näringslivet. Samverkan slutar inte med ord, vi ska samverka i handling.

• Driva etableringspolitik för en modern näringslivsstruktur

Örebro behöver en etableringsstrategi. Varje ny etablering ska, förutom jobb, skapa nya möjligheter för det lokala näringslivet. Kommunen ska aktivt jobba för att attrahera företag och verksamheter som har behov av den kunskap som finns i Örebro.

• Bättre fysiska förutsättningar för hållbart företagande

Vi efterlyser fler platser för entreprenörer, fler moderna och flexibla kontorslösningar för startups och fler initiativ för hållbara transporter. Grå industriområden ska omvandlas till moderna, inbjudande områden integrerade med staden. Kommunen bör gå före och hyra ytor för solceller på näringslivets fastigheter.

• Samverkan och kompetensspridning

Miljöpartiet vill se att Örebro kommun på ett ännu mer aktivt sätt är med i det operativa arbetet med rådgivning och kompetensspridning för företag, särskilt inom hållbart byggande.

Det finns politiska partier som gärna målar upp en bild av att Miljöpartiet ogillar företag. Vi är en positiv kraft för näringslivsutvecklingen, en kraft som påverkar i en hållbar riktning. Vi vill fördjupa de politiska diskussionerna och dialogen med näringslivet. Vi lever alla på samma jordklot och det finns bara ett.

Sara Richert
Kommunalråd (MP)