Debattartikel: Viktigt med normkritik redan från förskolan

Kommunalråden Sara Richert och Niclas Persson skriver inför Örebro Pride att Miljöpartiet vill se ett utvecklat normkritiskt arbete i Örebro redan från förskolan. Det ska finnas en hög grundkompetens kring lika bemötande och genuspedagogik bland de vuxna som möter barn och unga i sitt arbete. I våra skolor ska vi arbeta aktivt för jämställdhet, jämlikhet och lika rättigheter. Barn möter tidigt normer kring könsroller som riskerar att begränsa och diskriminera genom hela livet. Artikeln publicerad i NA 19 augusti 2016.
Barn och ungdomar som definierar sig som något annat än heterosexuell får inte sina rättigheter uppfyllda i våra skolor. De är mer utsatta för mobbning, hot och våld än andra. Att barn och ungdomar med hela livet framför sig har det så här i våra skolor är oacceptabelt. Alla människor har samma värde.

Flera undersökningar visar på samma problem. När Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor genomförde sin stora nationella ungdomsenkät 2015 så uppgav var fjärde gymnasieelev som definierade sig som något annat än heterosexuell att de blivit mobbade eller utfrysta det senaste året. Det är dubbelt så många jämfört med gruppen heterosexuella. I studien Liv & Hälsa Ung från 2014 visar flera jämförelser i vår region att barn och unga som inte definierar sig som heterosexuella inte mår lika bra. Färre av dem uppger att de har god hälsa, känner sig trygga och trivs i skolan och fler av dem uppger att de utsatts för våld, hot, trakasserier eller förtal. Bara för att de är sig själva. För att de inte följer normen. I RFSL:s kommunkartläggning från 2015 fick Örebros skolor ett alldeles för lågt värde för arbetet med likabehandlingsplaner och för att förebygga kränkningar av HBTQ-personer.Miljöpartiet begär återkommande rapporteringar i skolnämnderna om hur kommunens HBT-plan följs upp konkret ute på skolorna. Dessvärre har kommunledningen varit ganska ointresserad av denna uppföljning. Det håller inte. Vi politiker måste ta ansvar för hur den här viktiga planen faktiskt används i kommunens verksamheter.

Vi måste ta det här på allvar om vi vill utveckla ett samhälle och en skola för alla. Miljöpartiet accepterar inte diskriminering av någon. Det ska finnas samma möjlighet och frihet för alla att ha inflytande över och ta del av gemensamma resurser. Örebro ska kunna vara fritt från diskriminering och hatbrott. Därför måste vi lära oss mer och göra allt för att trakasserier av homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner ska upphöra.

Miljöpartiet vill se ett utvecklat normkritiskt arbete i Örebro redan från förskolan. Det ska finnas en hög grundkompetens kring lika bemötande och genuspedagogik bland de vuxna som möter barn och unga i sitt arbete. I våra skolor ska vi arbeta aktivt för jämställdhet, jämlikhet och lika rättigheter. Barn möter tidigt normer kring könsroller som riskerar att begränsa och diskriminera genom hela livet. Vi vill att alla barn ska ha samma chans att utvecklas till fria och självständiga individer. För detta krävs kompetent personal och tillräckligt med resurser för att skapa en jämlik och tillgänglig skola för alla. Det är några av de viktigaste steg vi kan ta för att Örebro ska bli en plats för alla, på riktigt.

Sara Richert (MP), kommunalråd
Niclas Persson (MP), kommunalråd