Kandidera till kommunala och partiinterna förtroendeuppdrag

Nu finns flera viktiga uppdrag som är öppna för medlemmar att själva kandidera till eller att nominera någon annan till. Sista nomineringsdag för samtliga uppdrag är 16 februari. Alla uppdrag bereds av valberedningen, förutom val av valberedning som bereds av styrelsen. Kontaktuppgifter till valberedningen och styrelsen finns längst ner i mejlet och är de som används för att kandidera och nominera.

Partiföreträdare och oppositionsråd
Som partiföreträdare för MP Örebro blir du vårt ansikte utåt. Som partiföreträdare blir du även oppositionsråd och du kommer att ha din arbetsplats på Rådhuset. För uppdraget gäller att du har lagstadgad rätt att få tjänstledigt från en eventuell nuvarande tjänst. För mer information om tjänstgöringsgrad och arvodesnivå är du välkommen att kontakta styrelsen. Partiföreträdaren väljs på årsmötet den 15 mars och valet avser hela mandatperioden, det vill säga fram till sista december 2022.

Ledamot i Programnämnd barn och utbildning
Till denna nämnd söker vi dig som har ett stort intresse för barn- och utbildningsfrågor. Har du tidigare erfarenhet av frågorna är det en fördel, men det är inget krav. Du ska företräda Miljöpartiet i aktuella frågor som kommer upp på dagordningen, väcka frågor och komma med förslag utifrån vår politik. Du ska delta på sammanträden en gång i månaden.

Kandidaturer och nomineringar skickas till valberedningen senast 16 februari. Se mejladresser nedan. Till samma mejladresser går det även bra att ställa frågor.

Styrelse för MP Örebro
MP Örebros styrelse ska enligt stadgarna bestå av minst fem ledamöter, varav en är ordförande, en är vice ordförande och en är kassör. Styrelsen är lokalavdelningens högsta beslutande organ mellan medlemsmötena och har bland annat som uppgift att leda och utveckla avdelningen.

Revisorer för MP Örebro
Årsmötet väljer två revisorer och en revisorssuppleant. Revisorernas uppdrag är att agera stödjande under hela verksamhetsåret och kontinuerligt granska lokalavdelningens verksamhet och räkenskaper. Revisorerna får inte ha andra förtroendeuppdrag för lokalavdelningen, med undantag för uppdrag i stadsrevisionen, valnämnden, kommunal driftsnämnd eller bolagsstyrelse.

Ombud till MP Örebro läns distriktsstämmor
Som lokalavdelning i MP Örebro län har vi rätt till nio ombud och två rangordnade ersättare på distriktets stämmor, vilka är MP Örebro läns högst beslutande organ. Som ombud representerar du MP Örebros lokalavdelning vid dessa stämmor med yttrande-, yrkande- och rösträtt. MP Örebro län har ungefär fem distriktsstämmor på ett år.

Valberedning för MP Örebro
Valberedningen ska bestå av minst tre personer, varav en sammankallande. Valberedningen ansvarar för att bereda årsmötesval samt de övriga personval som medlemsmötet eller styrelsen uppdrar åt den att bereda. Valberedningen ska bereda alla val till förtroendeuppdrag som tillsätts av kommunfullmäktige, utom sådana där endast fullmäktigeledamöter är valbara eller som är att betrakta som följduppdrag till ett annat uppdrag.

Valet av valberedning bereds av styrelsen, därför skickas frågor, kandidaturer och nomineringar till orebro@mp.se.

Vänliga hälsningar,
STYRELSEN
Stina Ståhl, Pontus Olofsson, Malin Bjarnefors, Elin Gillberg, Linn Bergqvist, Lea Strandberg
orebro@mp.se