Debattartikel: Maten på tallriken är en framtidsfråga

Visst vill vi alla ha bra, god och giftfri mat på tallriken? Visst är vi trötta på larm om matfusk, höga halter av bekämpningsmedel i frukt och grönsaker, mängder av tillsatser i färdigmat och djurdelar i lasagne som inte alls hör hemma där?
Miljöpartiet de gröna driver att en god och näringsrik mat ska vara en naturlig del av välfärden. Barn i skolan och gamla i omsorgen har rätt till bra mat, därför vill vi genomföra ett kvalitetslyft för maten i skolor, äldreomsorg och på sjukhus så måltidspersonal ges kunskap och verktyg att höja kvaliteten på maten. För att klara klimatmålen måste vi öka andelen mat som är ekologisk och fri från gifter. I Örebro kommun la vi därför i juni en motion till kommunfullmäktige om att alla kockar i Örebros skolor och omsorgsverksamheter ska erbjudas en kurs i vegetarisk matlagning. Till detta skjuter vi till pengar både i vår kommunala budget och i vår nationella budgetmotion till riksdagen.

I våra privata liv hemma spelar också maten en stor och viktig roll. Vi är många som oroas av tillsatser i maten och vad de gör med vår hälsa på lång sikt, och vi är många som vill ha schyssta produkter att lägga på grillen i sommar. Gärna från en bonde i vårt närområde som kan leva på sin verksamhet och som har nöjda djur.

Många jordbrukare vill dessutom producera ekologisk mat. De vill inte fördärva sin hälsa och inte försämra natur och miljö. De vill producera mat som konsumenter vill ha och bidra till en mer levande landsbygd. Det är både politikers och företagares uppgift att stärka det lokala näringslivet och ge fler jobb. Maten till skola och äldreomsorg ska köpas från de lokala bönderna genom att vi ger dem möjlighet att delta i upphandlingarna. Men det måste också bli lättare och billigare för den som vill anställa ytterligare någon i sitt, antagligen, lilla företag. På landsbygden skapas nya jobb främst i småföretag. Miljöpartiet driver därför sänkt skatt för småföretag och vill genomföra satsningar som skapar nya jobb inom jordbruk, energiproduktion och skogsbruk.

I det långa loppet är dock frågan om maten på tallriken ännu större än så. Frågan om jordbruket, som levererar maten till oss, vare sig vi bor på landet eller i staden, är en överlevnadsfråga. Därför måste den inhemska matproduktionen öka framöver och det gäller även i Örebro län.

Vi vill ha ett livskraftigt jordbruk i hela landet och skärpa kraven på märkning, så att det är lättare att veta vad du äter och var det har producerats. Vi är trötta på matskandaler och vill göra något åt dem – genom moderna lösningar för hållbar mat och hållbara människor.

Ia Malmqvist och Fredrik Persson,
Miljöpartiet de gröna