Miljöpartiet överlägset störst i skolvalet

Var fjärde elev i Örebro röstade grönt i EU-skolvalet 2019. I kommunen blev Miljöpartiet tredje största parti.

Valet till Europaparlamentet blev en lokal framgång för Miljöpartiet de gröna. Med 13,6 procent av rösterna blev Miljöpartiet tredje största parti och Örebro den starkaste MP-kommunen i Örebro län. Jämfört med riksdagsvalet i september hade ytterligare 4000 örebroare bestämt sig för att rösta grönt.

Allra bäst gick det på Örebros skolor, där Miljöpartiet med 24,3 procent av rösterna blev det överlägset största partiet i skolvalet. På Karolinska skolan fick Miljöpartiet inte mindre än 43 procent av rösterna och blev större än de efterföljande partierna S, C, V, M och L tillsammans. Även på Rudbecksgymnasiet blev Miljöpartiet största parti med 34,1 procent av rösterna.

Katarina Folkeson var Miljöpartiets EU-kandidat i Örebro län.

– Det är ett fantastiskt resultat, säger hon. Siffrorna visar tydligt vilket parti som har den bästa politiken för unga och svaren på de stora frågorna som unga oroar sig för. Det är ett stort förtroende som vi ska förvalta och Örebros ungdomar kan vara trygga med att Miljöpartiet är de ungas röst i EU.

Tack för det stora stödet!

Skolvalet arrangeras av Sveriges Elevkårer, Sveriges Elevråd, Europeiska Ungdomsparlamentet Sverige och Ung Media Sverige på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Valmyndigheten och skolverket är samverkande myndigheter. Se hela resultatet i skolvalet här.