MP kritiserar S, C och KD när Örebro backar i Sveriges miljöbästa kommun

Katarina Folkeson kritiserar Örebros klimatarbete när kommunen backar från plats 14 till 20 i rankningen av Sveriges bästa miljökommuner. Mer resurser, skarpare åtgärder och ökad takt är Miljöpartiets krav.

Idag, tisdag, presenterade Aktuell Hållbarhet sin årliga rankning av Sveriges miljöbästa kommuner. Förra året hamnade Örebro på plats 14 vilket då var en backning med åtta placeringar, och nu har kommunen halkat ner ytterligare till plats 20.

– Det är skamligt att Örebro återigen backar i klimat- och miljöarbetet, säger kommunalrådet Katarina Folkeson (MP). Kommunledningen slår sig ofta på bröstet för sitt klimatarbete, men med det här bakslaget är det tydligt att deras åtgärder är otillräckliga.

Katarina Folkeson menar att kommunstyret, med Centerpartiet i spetsen för klimatarbetet, bara bedriver symbolpolitik och inte tar klimat- och miljöfrågor på tillräckligt allvar.

– Så fort du frågar styrande partier vad de gör för att minska utsläppen viftar de med olika dokument och strategier, men konkreta åtgärder lyser med sin frånvaro. Miljöpartiet vill till exempel starta ett klimatråd, men då säger de nej. Vi har också efterfrågat en koldioxidbudget i flera år, men den är fortfarande inte på plats. Vi befinner oss i en kris, då måste vi lägga partipolitisk prestige åt sidan och arbeta tillsammans. Klimatet bryr sig inte om vem som styr och vem som sitter i opposition.

Hela rankningen av Aktuell Hållbarhet finns att se här.