Vi vill investera i flera lärare i Örebro

Trygghet, gemenskap och skickliga lärare skapar en skola där alla kan blomstra

Kommunalråd Lea Strandberg (MP) och riksdagsledamot Camilla Hansén (MP) vill se större visioner för svensk skola! Vi lever i en tid präglad av snabb förändring – vare sig vi vill eller inte.

Oroligheter i omvärlden kryper närmare våra gränser, klimatförändringarna gör sig påminda genom skyfall och översvämningar, och här hemma ser vi hur polariseringen ökar och samhällen slits isär. Mot denna bakgrund är det djupt oroande att se en svensk skola som saknar vision – både från Rosenbad och från Rådhuset i Örebro.

Vad ser vi då? En läroplansutredning som tycks ha glömt skolans dubbla uppdrag: kunskap och fostran. Demokratiska värden och de redskap varje samhällsmedborgare behöver har tappats bort. Fokus ligger ensidigt på kontroll och fakta, men fakta blir inte till kunskap förrän vi får reflektera över den. Eleverna behöver inte bara läsa om demokrati i teorin , utan också lära sig hantera och värdera de redskap som står demokratin till buds. Att ta ställning, våga nyttja sin rätt att yttra sig, engagera sig på egen hand eller tillsammans och slutligen även rösta. När pedagogikens värde rinner ut mellan raderna och lämnar läraren reducerad till enbart faktaleverantör, vad händer med eleverna i den typen av skola?

Lösningen på skolans utmaningar tycks inte längre vara inkludering, utan uppdelning. Tankar om att elever sorteras i kategorier och delas in i A- och B-lag när de inte passar i mallen – trots att det saknas tydligt vetenskapligt stöd för att detta faktiskt gynnar deras utveckling.

I Örebro ser vi samma mönster. Vi minns satsningen Topp 25 år 2025, lanserad med stora förhoppningar om att kommunen skulle bli en av landets bästa skolkommuner. Men i dag ser verkligheten annorlunda ut: 23 procent av niondeklassarna lämnade i våras grundskolan utan att vara behöriga till gymnasiet, alltså till och med färre än tidigare och en bra bit under snittet för landet i stort, projektet ligger i malpåse och styret (S, M och C) utmärker sig mest genom att sakna både vision och driv i skolfrågan.

Miljöpartiet har en annan väg. Vår vision är en skola som är en kraft för jämlikhet – där varje barn får de resurser och möjligheter som krävs för att växa. En skola som ger både kunskap och mod: att tänka fritt, skapa nytt och stå stadigt i en tid av förändring. Med hållbar utveckling i centrum rustas nästa generation att inte bara att möta, utan också forma framtidens samhälle. Trygghet, gemenskap och skickliga lärare skapar en skola där alla kan blomstra.

Vi är medvetna om att skolan i Örebro står inför utmaningar med omställning till färre elever och ökade kostnader till följd av inflation. Skolan har inte fullt ut kompenserats med ökade anslag eller statsbidrag, vilket lett till besparingar och effektiviseringar. Men vi menar att det är hög tid att tänka om. Miljöpartiet investerar över 30 miljoner mer i örebroarnas skolor i sin skuggbudget, än vad regeringen gör.

Pengar till skolan är ingen kostnad – det är en investering. Vi är beredda att investera i fler lärare så att varje barn ska få möjlighet att växa, utveckla sina förmågor och bibehålla sin lust till lärande genom hela livet. Att lära för livet handlar både om kunskapsinnehåll, förmåga till reflektion och kritiskt tänkande för att förstå världen. En investering i barn och skola är en investering i ett starkare samhälle.

Debattartikeln är publicerad i Nerikes Allehanda, länk: https://www.na.se/2025-11-08/vi-vill-investera-i-fler-larare-i-orebro/

Relaterade nyheter

Örebro, 2 oktober 2025

Vi menar att kommunen bör ta vara på den möjligheten och behålla lärarna – även om det kostar.

Örebro, 15 september 2025

Tvinga inte äldre att flytta in till stan

Örebro, 12 september 2025

Teckenspråk för alla

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter