PRESSMEDDELANDE: Listorna klara för Miljöpartiet de gröna i Örebro

Sara Richert och Niclas Persson får fortsatt förtroende att leda partiet.

Vid en valkonferens under måndags kvällen fastställdes de två valsedlarna för val till Örebro kommunfullmäktige 2018. Nuvarande kommunalråd Sara Richert och Niclas Persson får förnyat förtroende att leda partiet i valrörelsen och kommande mandatperiod.

– Partiet har visar förtroende för båda våra nuvarande oppositionsråd och övriga kandidater. Vi ser fram emot en kompetent och driftig kommunfullmäktigegrupp som kommer att driva de gröna frågorna, säger Lea Strandberg, ordförande MP Örebro

– Vi går till val på en valsedel per valkrets med starka och kunniga kandidater med ett delat ledarskap i toppen. Listan speglar den mångfald och variation som finns inom partiet. Den ger oss bra representation av kvinnor och män, lång och kort erfarenhet av politik, yrkesliv och andra livserfarenheter. Det här är laguppställningen som kan bära visionen om ett grönare Örebro utifrån partiets handlingsprogram Örebro2030 säger Camilla Hansén från Örebro lokalavdelnings listvalberedning.

– Jag känner mig oerhört motiverad att leda det enda partiet som sätter klimatet, jämställdhet och innanförskap högst upp på den politiska dagordningen. Att jag och Niclas fått fortsatt förtroende är ett kvitto på att vi leder partiet i rätt riktning säger Sara Richert.

– Jag är jätteglad för förtroendet att fortsätta leda partiet i en valrörelse som kommer att vara väldigt viktig för de gröna frågorna. Vi har fått ett tydligt mandat att leda partiet i valet, för att göra Örebro till den bästa platsen för barn att växa upp i. Då krävs att vi tar itu med skolsegregationen, jobbar för grönare skolgårdar och ser till att alla barn får samma chans till ett bra liv säger Niclas Persson.

Följande kandidater innehar de översta 12 placeringarna på de två valsedlarna:

Örebro södra:
1. Sara Richert