Pressmeddelande: Miljöpartiets kongress biföll förslag från Örebro om nationell strategi för träbyggande

I ett pressmeddelande kommenterar Sara Richert och Marcus Willén Ode att Miljöpartiets kongress antagit ett förslag om träbyggande som MP Örebro tagit initiativ till.
14 maj 2016

Miljöpartiets kongress pågår i Karlstad. På lördagen fattade kongressen beslut om att bifalla ett förslag om en nationell träbyggnadsstrategi i enlighet med en motion som Miljöpartiet i Örebro tagit initiativ till.

– Jag är väldigt nöjd med att kongressen i stort gick på vår linje och fattade beslut om att Miljöpartiet i regering och riksdag ska jobba för en nationell satsning på industriellt träbyggande, säger Sara Richert (MP), kommunalråd och gruppledare. Träbyggande ger stora klimat- och miljövinster jämfört med andra byggmaterial.

Sara Richert har skrivit förslaget tillsammans med Marcus Willén Ode (MP), ledamot av kommunfullmäktige och Byggnadsnämnden i Örebro kommun och flera andra miljöpartister i landet.

– Om vi ska utveckla stads- och samhällsbyggnaden i Örebro och Sverige så behöver vi bygga mer i trä, säger Marcus Willén Ode (MP).  Det är viktigt att även vi som arbetar i kommuner utanför de traditionella skogslänen driver frågan om ökat träbyggande.

Under kongressen har det förts flera samtal och diskussioner om träbyggande och Miljöpartiet i Örebro tar nu täten i arbetet för att lyfta träbyggande på bred front. Motionen har uppmärksammats av många och Sara Richert har jobbat intensivt under de första kongressdagarna för att skapa nätverk för frågan.

– Jag ser fram emot att fortsätta att driva frågan om mer träbyggande både i Örebro och i hela landet, säger Sara Richert (MP, kommunalråd och gruppledare). Det som vi människor bygger när kommunen växer ska tillföra positiva värden för miljön och klimatet. Ekosystemtjänster och biologisk mångfald ska främjas i hela samhällsbygget.

Kontakt:

Sara Richert