Pressmeddelande: Sara Bronner lämnar posten som språkrör

När Miljöpartiet de gröna i Örebro kommun ska välja språkrör i november ställer nuvarande språkröret Sara Bronner inte upp till omval.

På måndagkvällen meddelade Sara Bronner (MP) på Miljöpartiet i Örebro kommuns medlemsmöte att hon efter fem år som språkrör lämnar sin post. Hon blev vald till kommunalråd hösten 2014 och har lett partiet i opposition tillsammans med Niclas Persson sedan dess. På partiets höststämma i november ställer Sara Bronner inte upp till omval.

– Det är inget lätt beslut, med tanke på det stora förtroende jag fått av väljare och medlemmar, säger Sara Bronner. Men att kunna leva ett hållbart vardagsliv, och räcka till för mina barn är det allra viktigaste just nu.

Sara lämnar även sitt uppdrag som ledamot i Programnämnd Barn och utbildning, men sitter kvar på platsen i kommunfullmäktige. Hon ska nu fokusera på arbetet som expert och rådgivare i hållbarhetsfrågor i det egna företaget. Hon ser även fram emot att få mer tid med familjen.

– Jag vill snabbt få till en samhällsförändring i hållbar riktning, att vi stoppar rovdriften av planeten och människor. Och det är omöjligt att kombinera ett omfattande ideellt uppdrag med att starta och driva ett eget företag, menar Sara Bronner. Därför väljer jag nu en väg där mina insatser gör störst skillnad för en hållbar utveckling, mina barn, de som står mig nära och mig själv.

Sara Bronner lämnar posten som språkrör vid partiets höststämma den 11 november.

Kontakt:
Sara Bronner, avgående språkrör