Pressmeddelande: Värna om småföretagarna!

Enligt Svenskt Näringslivs årliga ranking av kommuners företagsklimat tappar Örebro hela 36 placeringar och hamnar nu på plats 158 av 290. Inte så förvånande, tycker Miljöpartiet i Örebro, då den politiska majoriteten i kommunen genom sitt agerande skrämt bort småföretagare och skapat ett frostigt klimat för småhandeln.
            Ett exempel är den pinsamma affären med Storstenshöjden och den allt större satsningen på extern handel när cityhandeln fortfarande blöder. Allt detta motverkar ett sunt och inbjudande företagarklimat.

–        Det är eländigt att vi, Sveriges sjunde största kommun, ska ha ett så dåligt företagarklimat. Kommunen borde istället aktivt verka för att förbättra möjligheterna för företagare och organisationer genom satsningar som gör att cityhandeln och småföreratagarna värnas, menar Ia Malmqvist, oppositionsråd för MP i Örebro kommun.

–        Miljöpartiet i Örebro vill ha en företagarpolitik där små företag får växa, genom till exempel att en småföretagargenväg upprättas för alla som vill starta företag och få hjälp i företagandet, menar Fredrik Persson, oppositionsråd för MP i Örebro kommun.

Miljöpartiet tycker även att kommunen aktivt borde arbeta för att stötta de lokala små och medelstora företagen, till exempel genom att tillhandahålla små lokaler i bostadsområden för lokala entreprenörer. Kommunen borde även arbeta för delade upphandlingar och prioritera små- och medelstora företag.

–       Att en liten kommun som Ljusnarsberg går om i rankningen tyder på att vi saknar en bra politik. En stor kommun som Örebro borde ha minst lika goda förutsättningar för ett bättre företagarklimat. Örebro måste nu satsa stort på att återuppbygga förtroendet för vår kommun bland småföretagare, avslutar Ia Malmqvist.

Ia Malmqvist
Oppositionsråd (MP)