Östersund

Östersund ska vara en välkomnande kommun där det ska vara lätt att leva. Alla ska känna sig trygga, ingen ska diskrimineras. Jämlikhet, tolerans och öppenhet ska prägla vårt samhälle.

KANDIDERA TILL FÖRTROENDEUPPDRAG I ÖSTERSUNDS KOMMUN!

Nu är det mindre än ett år kvar till valet och arbetet med att intervjua kandidater har dragit igång.
Har Du någonsin funderat på att kandidera till ett förtroendeuppdrag, eller känner Du någon som skulle passa för det?
Om Du är nyfiken men vill veta vad det innebär att sitta i fullmäktige eller nämnd så finns det chans att träffa aktiva kommunpolitiker, höra vad de berättar och ställa frågor, på ett medlemsmöte den 5 oktober.  Är du i nuläget inte medlem men skulle vilja vilja veta mera är du hjärtligt välkommen att delta. Kontakta oss på [email protected] alternativt ring 063-12 45 01 eller 070-2411506

Här hittar du vårt valmanifest för Östersunds kommun 2014-2018.

Jenny Persson
Styrelsen 2017 Lovisa Roos, Florian Stamm (gruppledare), Christina Niemi (kassör), Lennart Brändström, Linda Andersson (kommunavdelningsordförande), Karin Thomasson, Elon Wissning, Jenny Persson (sekreterare). Saknas på bilden; Daniel Liljendahl
Våra prioriteringar

Barn och ungdom.

Östersund ska vara den bästa platsen att växa upp på. Alla ska ha möjlighet till en bra skola och fritidsaktiviteter. Skolan ska ha ett medvetet arbete för jämställdhet

Leva och åldras.

Det ska finnas bra boende i hela kommunen oavsett var i livet du befinner dig eller vilka behov du har. En god folkhälsa är viktig för ökad livskvalitet.

Miljö och samhälle.

Hållbarhet ska vara ledordet när det gäller boende, transporter och service. Vi vill bygga energi- och miljöbra bostäder. Gående, cyklister och kollektivtrafik ska prioriteras.

Jobb och näringsliv.

Den höga livskvaliteten i Östersunds kommun ska attrahera fler privata och statliga arbetsgivare. Det ska vara attraktivt och lätt att rekrytera. Gröna jobb växer fram inom kreativa näringar och miljöteknik, samt hållbar användning av naturresurser.

Miljöpartiet de gröna Östersund