Bråk om trafik i Fågelsången

På senaste kommunfullmäktigemötet fick inte alliansen som de ville. Utan kontakter med övriga partier lade de nämligen förslag till en rambudget som innehöll en fullstor sporthall i Fågelsången. Miljöpartiet krävde återremiss. Detta förslag fick stöd av RöP (Rönningepartiet), S och V. Efter en ajournering föreslog alliansen att frågan om sporthallen skulle brytas ut ur rambudgeten. Efter en meningslös munhuggning drog Mats Nittve (MP) tillbaka sitt yrkande, till förmån för alliansens. Bedömningen var då att alliansen hade lärt sig läxan: Inga förslag ska läggas som strider mot vad medborgarna har lovats, i detta fall minimal trafik i området.
Lennart Kalderén säger i sin blogg att alliansen generöst återremitterade investeringen i sporthallen. Detta stämmer inte med verkligheten, vilket framgår av webbutsändningen från fullmäktige:

Att sedan Lennart Kalderén påstår att vi utanför alliansen har missbrukat möjligheten att göra en minoritetsåterremiss speglar bara talesättet "surt sa räven". "Som man bäddar får man ligga" är ett annat användbart uttryck i sammanhanget.