Hoppfullt om nytt Salem C

Kommunen höll 12/1 ett informationsmöte om en förnyelse och utbyggnad av Salem C. Två förslag står emot varandra, Alfa och Beta. Mycket talar för det mest omfattande förslaget, Beta, men några frågor är inte utredda, framförallt hur kommunens lokalbehov ska tillgodoses. Kan det göras inom ramen för Beta?
Om mötet kan sägas att det innehöll föredömliga korta och koncisa presentationer av Conny Olsson och Alarik von Hoffsten, inhyrd projektledare. Den senare svarade bl a på frågan om varför man inte planerar 10-våningshus istället för hus med 4-6 våningar och han gjorde det bra. Han är uppenbart influerad av den danska arkitekten Jan Gehl, som ligger bakom mycket av stadsplaneringen i Köpenhamn. Frågestunden var förvånansvärt avslagen, ingen hade egentligen någon allvarligt kritisk fråga, inte ens Rönningepartiet… MP:s Mats Nittve lyfte frågan om kommunens lokalbehov och fick ett väl allmänt svar för att han ska kunna känna sig nöjd. Här finns utrymme för utveckling av planerna.