Rönningepartiet illa ute i kommunfullmäktige

Rönningepartiet har gått ut hårt och dels hävdat att byggnationen kan bli högre än tidigare utlovat. Dels har man hävdat att kommunen, eller snarare Moderaterna och Lennart Kalderén, har gjort allt för att mörka vad som har försiggått. Kritiken mot dessa uppfattningar var massiv på mötet.

Vad är då sant i denna röra?

– Tilläggsavtalet säger att SMÅA får öka antalet lägenheter till 160-180.
– Det säger också att SMÅA, för att klara parkeringsbehoven, måste bygga ett parkeringsdäck.
– Avtalet är tillkommet på normalt sätt och processen är kontinuerligt dokumenterad i minnesanteckningar från kommunstyrelsens arbetsutskott.
– Befintlig detaljplan reglerar hushöjderna för varje kvarter.

Vad säger då Rönningepartiet (RöP)?

– RöP skriver i ett flygblad: "Frågan är hur byggherren ska kunna gå upp från 120 upp till 180 lägenheter utan att bygga ut ännu mer på höjden."
– Man skriver också: "Det finns ingen begränsning i avtalet om maximalhöjd eller storlek kvarvarande hus som ska byggas."
– RöP funderar: "Det finns ingen tvekan om att Lennart Kalderén med Moderaterna vill driva igenom denna byggnation så fort som möjligt. Till synes med så lite insyn från Salemsborna som bara går."

Vad tycker då MP om detta?

Tyvärr är RöP vårdslösa. Mot bättre vetande förespeglar de omgivningen att det går att ändra detaljplanen, eller avtala bort dess regler. Dessvärre är de heller inte självkritiska. Belysande är att Anders Klerkefors hänvisade till sin tillvaro som fritidspolitiker för att urskuldra att han inte har läst sina handlingar i tid. Frågan är ju vilket botemedel han rekommenderar mot detta.

Detaljplanen gäller under 10 år. Så är det. Varken SMÅA eller Moderaterna kan ändra på det. Men inom ramen för detaljplanen finns det utrymme för synpunkter. RöP har en del goda idéer, inte tu tal om det. Men man ska komma ihåg att det alltid är någon annan som ska betala. Detta gäller exempelvis Salem C (ny simhall), ny skola i Salem C (istället för Fågelsången). För kommunalskatten ska ju sänkas, det är RöP:s viktigaste mål i politiken. Enligt egen uppgift.

MP-framgångar

I skymundan på mötet kom det faktum att två motioner från MP fick positiv behandling av KF.

– En handlade om att kommunen ska tillse att alla kommundelar är vara rimligt försedda med anslagstavlor. Dessutom ska ett tydligt regelverk skapas runt dessa. Vem får sätta upp vad och hur länge?
– Den andra handlade om utbyggnad av Bergviks brygga, med befintliga bryggelement, som kommer att hanteras i budgetprocessen nästa år.