Det vi köper och äter

Sandvikens kommun lagar mycket mat varje dag. Det är till skolor, gruppboenden, äldreboenden och andra platser. Mycket av maten är ekologisk. Ofta är den också närproducerad. Det betyder att den kommer ifrån bönder nära Sandviken. Miljöpartiet tycker att det är bra. Vi vill ha ännu mer ekologisk och närproducerad mat.

Privata företag sköter några av skolorna i Sandviken. I andra kommuner får privata företag sköta vården, bussarna eller annat. När kommunerna väljer företag tar de ofta det som är billigast. Miljöpartiet tycker att Sandvikens kommun ska tänka på fler saker än priset. De ska också tänka på miljön och hälsan. Och alla företag ska få chansen, inte bara de stora. Kommunen ska också kunna ställa andra krav på företagen. Till exempel att de ska ge jobb till arbetslösa.

Miljöpartiet vill att alla elever ska ha rätt till vegansk mat i grundskolan och gymnasieskolan. Allt kött i skolan ska vara närproducerat och ekologiskt. Sandvikens kommun ska servera vegetarisk mat till de anställda och olika gäster. Den som vill ha kött eller fisk får be om det särskilt.